Grotere online marges door automatische prijsaanpassingen?

Indien we dachten dat met het internettijdperk de tijd van de prijzen ‘à la tête du client’ voorbij zouden zijn, dan zijn we mis, aldus TheEconomist . Misschien drijft het internet en al de beschikbare gebruikersinfo (opengraph, etc..) het net in de hand om al deze info in te zetten om de prijs meer op maat van de klant te maken, lees: meer marge uit de klant te puren.

Prijsvergelijkingswebsites, of apps die ons zelf in de winkel toelaten om prijzen te vergelijken, hebben ongetwijfeld hun nut, maar dit is minder van toepassing bij meer complexe en persoonlijke prijsberekingen zoals een vliegtuigticket, een verzekering, het boeken van een hotel etc.

Het is net bij die laatste categorie dat er gebruik gemaakt kan worden van software die in functie van persoonlijke parameters (uw gedrag op een site, welke sites je precies bezoekt, facebookprofiel of niet, en wat staat er dan op die facebookpagina of in jou facebook of google+ historiek?, etc.) de prijs gaat berekenen. De bedoeling? De juiste prijs. :-)

Je kan het ook positief bekijken vanuit het perspectief van de consument (moeilijk soms, maar toch). Je krijgt misschien in functie van wie je echt bent online een product of service dat je beter past, soms zelfs met een lagere totaalprijs (positive thinking), maar waarbij je misschien tegelijkertijd ook iets meer marge laat bij de verkopende partij. Die leveranciers zijn zo slecht nog niet, ze willen je gewoon beter helpen.

Dus let in de toekomst op met welke pc/apple/tablet je online aankopen gaat doen, met welke browser je dat dan doet, etc… Het zou zo maar mee je prijs kunnen gaan bepalen. Price customisation software, it’s the present! (de toekomst of een geschenkje???)

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *