Google wil nog in 2006 een $100 miljard bedrijf worden

Google CEO Eric Smidth liet in het midden of dit over de markt kapitalisatiewaarde gaat of over de inkomsten. Na een uitschuiver van de financiële man bij Google zakte de koers zowaar met 7% op 1 dag. Voor 100 miljard dollar zal Google toch een aantal kunstgrepen moeten uitvoeren. Komende van iets meer van 6 miljard omzet naar 100 miljard, dat lijkt me toch iets te straf. Waar gaan ze die extra inkomsten halen? Ik ga er even vanuit dat het hier om inkomsten gaat en niet om marktkapitalisatie, want die bedraagt nu al $110 miljard.

Ondanks dat de prijzen relatief stabiel blijven, komen er nog altijd meer en meer adverteerders online, die meer en meer bewust beginnen om te springen met hun budgetten. Dat de meeste budgetten spreekt voor de business.

Het advertentie-model van Google en de anderen is gebaseerd op advertentie-afzet. Hoe groter de afzet, hoe groter de inkomsten. Het aantal opzoekingen blijft stijgen, alsook het algemene internet-gebruik. Maar de afzet van Google in contextuele advertenties (niet op Google’s eigen pagina’s, maar op die van hun partners, waar de advertenties worden getoond op basis van de context) krijgt concurrentie. Yahoo is gestart met het uitbouwen van zo’n contextuele partner netwerk, en MSN laat weten dat dit de volgende stap wordt, na het uitrollen van hun nieuwe advertentieplatform adCenter.

OK, Google is er met Search, en local zal ook heel snel komen, ze verwachten veel van Mobile. Met Google Base zouden ze eBay kunnen het leven zuur maken (maar ook microsoft komt hier op de markt met expo.live.com). De Dell-deal, waarbij een Google software-pack gepreinstalleerd zal zijn op elke Dell-computer mag ook in overweging genomen worden. Maar van $6 naar $100 miljard, lijkt me, gezien de grotere concurrentie van de markt, een PR-stunt om de koers snel te laten herstellen van de uitschuiver van Google’s CFO.

Dé kunstgreep die Google nu reeds test is offline advertenties in magazines te laten verlopen via hun adwords biedingsplatform. De concurrentie mag dan Google online stilaan qua basis-technologie bijbenen, Google probeert hiermee opnieuw een concurrentiële voorsprong te nemen door on- en offline advertentieaankoop-synergie, want ook radio en tv-advertenties mogen waarschijnlijk aan dit rijtje worden toegevoegd. Wetende dat er nog een groot verschil is tussen de advertentiebudgetten on- en offline kan de kloof naar $100 miljard wel eens sneller gedicht worden dan in eerste instantie gedacht.

http://news.yahoo.com/s/nm/20060302/bs_nm/google_dc_1

Dat de business booming is, kon ik zelf merken op de Search Engine Strategies Conference New York deze week aan het aantal deelnemers. Meer en meer marketeers nemen Search op in hun marketing mix. De transitie van offline marketing budget naar online gebeurt steeds sneller. Dat “search” van strategisch belang is, wordt onderstreept door het onstaan van nieuwe posities binnen bedrijven. Zo heeft Citi Corp. Inc. de positie Vice-President of Search geschapen. Voor alle duidelijkheid, Vice-Presidents zijn directieniveau, dus strategisch belangrijk.

We beleven hier prachtige tijden in een prachtige business. ‘t Is maar dat we het beseffen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *