Google vs Michael Moore

Sicko posterZoekmachinegigant Google wekte de voorbije de weken weer de nodige controverse op in de VS en ver daarbuiten. Laura Turner, de verantwoordelijke voor alle health accounts bij Google, lanceerde op haar blog een oproep, gericht aan de farmaceutische industrie, om Google’s advertentienetwerk te gebruiken om de kritiek die Michael Moore uit in zijn nieuwste prent, Sicko, tegen te spreken.

Met Sicko richt de beruchte documentairemaker, van ondermeer Bowling For Columbine en Fahrenheit 9/11, zijn weinig subtiele pijlen op de wantoestanden in de Amerikaanse gezondheidszorg. De documentaire ligt zoals verwacht al weken onder vuur. Noch de farmaceutische industrie, noch de Amerikaanse regering, schuwen hun kritiek op Sicko.

Begin deze maand kregen ze hierbij steun uit onverwachte hoek. Laura Turner, de verantwoordelijke van Google Health Advertising, stelde het volgende op haar blog:

“While legislators, litigators, and patient groups are growing excited, others among us are growing anxious. And why wouldn´t they? Moore attacks health insurers, health providers, and pharmaceutical companies by connecting them to isolated and emotional stories of the system at its worst. Moore´s film portrays the industry as money and marketing driven, and fails to show healthcare´s interest in patient well-being and care. We can place text ads, video ads, and rich media ads in paid search results or in relevant websites within our ever-expanding content network. Whatever the problem, Google can act as a platform for educating the public and promoting your message.”

Dat Google zoveel mogelijk ads wil verkopen aan zoveel mogelijk klanten, lijkt me logisch. Maar om daarvoor de rake pijnpunten, blootgelegd door (een toegegeven mediageile) documentairemaker te gaan afdoen als klinkklare nonsens, is voor mij een bruggenstelsel te ver.

Ondertussen werd Laura Turner al teruggefloten door Google. In een recente post verklaarde ze het volgende: “Some readers thought the opinion I expressed about the movie Sicko was actually Google’s opinion. It’s easy to understand why it might have seemed that way, because after all, this is a corporate blog. So that was my mistake – I understand why it caused some confusion.”

Google riep zijn personeel recent ook op om de film te gaan bekijken. Maar dit alles lijkt toch eerder op een flauw spelletje paniekvoetbal om een grove PR blunder goed te maken dan een oprechte zorg om het falen van de Amerikaanse gezondheidszorg.

Of hoe het aloude credo ‘Do No Evil’ opeens heel hol gaat klinken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *