Google voert strijd tegen spam nog verder op

Google boekt goede resultaten in de strijd tegen spam. Zo blijkt uit een rapport van Google zelf dat spam in zoekmachineresultaten op 5 jaar tijd gehalveerd is. In 2008 scherpte het zoekmachinebedrijf de strijd tegen spam aan met de release van “Google SearchWiki”. Deze –ondertussen afgeschafte- tool maakte het mogelijk de zoekresultaten in te stellen volgens de voorkeuren van de gebruiker en ongewenste resultaten uit Google te verwijderen. Op die manier kwam je favoriete pagina altijd terecht in de top 5 in plaats van op de tweede pagina.

Als gevolg van een lichte stijging in spam eind 2010, releasede Google onlangs een spamfilter die de kwaliteit van de zoekopdrachtresultaten nog verder verbeterde. Deze filter detecteert en verwijdert “spammy on-page content” met een hoge positie in de zoekmachines aan de hand van spamwoorden die vaak gebruikt worden in mailings of blogs. Bovendien werkt Google nu efficiënter in het detecteren van gehackte sites en evalueert de zoekmachine eveneens de kwaliteit van de gebruikte content. Slechte of weinig kwalitatieve website content loopt dus het risico om geweerd te worden uit de zoekmachine.

Deze stappen betekenen slechts het begin van een nieuw anti-spam offensief. Zo blijkt uit een recente blogpost dat Google nog een stapje verder wilt gaan. Toen een gebruiker van Hacker News vroeg of Google de optie ging creëren om een persoonlijke “domain blacklist” op te stellen, antwoordde Google IT-ingenieur Matt Cutts als volgt:

We’ve definitely discussed this. Our policy in search quality is not to pre-announce things before they launch. If we offer an experiment along those lines, I’ll be among the first to show up here and let people know about it.”

Het ziet er dus naar uit dat Google een nieuwe tool à la SearchWiki zal uitbrengen dat zich niet langer beperkt tot zoekresultaten en keywords. Op zich een interessant concept, maar in welke mate zullen de gebruikers de zoekresultaten kunnen beïnvloeden? Het lijkt erop dat dit systeem wel eens misbruik in de hand zou kunnen werken. Zo kan een bedrijf een concurrent als spam melden waardoor deze op een blacklist zou kunnen verschijnen. Alles hangt dus af van de aanpak van Google en de graad van user input. Persoonlijk vind ik een verklikker niet echt een Google -waardig initiatief, de resultaten moeten maar goed genoeg zijn.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *