Google Trends en Google Insights for Search worden één

Wie de laatste dagen de Google Insights for Search tool wou gebruiken, heeft het vast al gemerkt: Google Trends en Google Insights for Search zijn één geworden. De Google Insights pagina is niet meer, deze verwijst nu permanent door naar de Google Trends pagina. De Google Trends pagina heeft dan weer een iets ander design gekregen, de Google Insights tools zitten er bij ingebakken. Naast de integratie van deze tools heeft Google nog een aantal andere belangrijke updates doorgevoerd: zo kan je Google Trends vanaf nu op je mobiel bekijken en je hoeft niet meer eindeloos te scrollen om de belangrijkste data te zien. Tot slot zijn er nu ook ‘hot searches’ beschikbaar voor Singapore, Japan en India.

Een logische integratie

Dat Google Insights en Google Trends geïntegreerd zijn, is eigenlijk niet meer dan logisch. Via Google Insights was het immers al mogelijk om bepaalde trends in Google te spotten. Door de jaren heen bracht Google verschillende verbeteringen aan aan beide tools, waardoor die ook steeds meer naar elkaar toe groeiden.

Wat leert Google Trends ons?

Google Trends en Google Insights zijn veel gebruikte tools bij journalisten en bij marketeers. Ze leren je waar men naar op zoek is in Google, wat hot is en wat niet. Dankzij deze tools kom je te weten met welke gerelateerde termen men informatie opzoekt over je bedrijf, en hoe vaak er gezocht wordt op bepaalde zoektermen. Daar kan je als bedrijf natuurlijk handig op inspelen, door je website content af te stemmen op deze zoektermen. Verkoop je bijvoorbeeld bepaalde seizoensartikelen, dan leert Google Insights je precies wanneer je klanten beginnen te zoeken naar de zoekwoorden gerelateerd aan deze artikelen. Je kan je daar perfect op voorbereiden door een paar weken op voorhand content online te plaatsen over die producten.

Enkele voorbeelden van Google Trends

Er zijn een aantal leuke voorbeelden die bepaalde trends goed in beeld brengen. Als we bijvoorbeeld de termen ‘snow‘ en ‘beach‘ vergelijken, dan zien we dat die invers zijn aan elkaar:

Google trends snow

Als we naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen gaan kijken, dan zien we dat de conventies van de republikeinen en van de democraten een grote invloed hebben op het zoekvolume. Rond de periode van de conventies is er immers een enorme piek te zien.

Google trends politics

Deze en andere trends geven interessante informatie over de populariteit van bepaalde zoekwoorden, en ze leren je waar de wereld zoal mee bezig is! Dankzij de integratie zal je informatie nog beter en overzichtelijker kunnen doorspitten.

Executive Summary

Google Trends
Google Trends leert je wat de meest populaire Google zoektermen zijn.
Google Insights for Search
Google Insights leert je meer over het zoekvolume van bepaalde zoektermen.
Vanaf heden zijn deze 2 tools geïntegreerd in Google trends.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *