Google test 3 nieuwe AdWords advertentieformaten

In de Verenigde Staten verschijnen er de laatste dagen enkele ‘nooit’ eerder geziene advertentieformaten en uitbreidingen op bestaande advertenties. Zo kunnen advertenties nu blijkbaar tot 10 links bevatten, kan je je rechtstreeks inschrijven op een nieuwsbrief via een advertentie op de SERP’s en geeft Google weer hoeveel clicks een advertentie al ontvangen heeft.

De nieuwe advertentieformaten worden momenteel getest in de Verenigde Staten en ze zijn door enkele opmerkzame marketeers opgepikt via SearchEngineWatch. Google zelf heeft er, voor zover we weten, nog niet over gecommuniceerd en het wordt dus afwachten of deze advertentieformaten ook werkelijk het levenslicht zullen zien.

Clicks for this search

Het eerste formaat is een niet zo nieuwe test. Google heeft eerder al getest met onder andere het toevoegen van ‘aantal clicks voor deze adverteerder’.

clicks_count_Adwords

In de nieuwe test wordt bij dit formaat het aantal clicks voor de specifieke advertentie weergegeven, zoals hieronder in het voorbeeld te zien is.

google-adwords-clicks-for-this-search

De toevoeging van het aantal clicks zou wel eens een positieve impact kunnen hebben op de CTR van goedscorende ads. In bepaalde gevallen zou dit een indicatie van vertrouwen kunnen zijn: des te meer clicks een advertentie heeft, des te ‘betrouwbaarder’ deze is.

Advertenties met subscribe buttons

Een tweede test die Google momenteel voert, is ook niets nieuws. Zo bestond in een eerdere test de mogelijkheid om een contactformulier te koppelen aan je advertentie:

adwords-lead-form-test

De nieuwe test bestaat uit advertenties die een subscribe button bevatten:

google-adwords-subscribe-button

Hoewel een contactformulier me meer waarde lijkt te hebben, vind ik ook deze test zeker geslaagd. Veel bedrijven zullen dit toepassen om hun bekendheid te vergroten en meer klanten te werven via hun nieuwsbrieven. Anderzijds is het ook mogelijk om het formaat lichtjes aan te passen zodat het een contactformulier wordt. Het is wel noodzakelijk de simpliciteit van het formulier te behouden, dus bv. enkel een naam en telefoonnummer of e-mailadres laten invullen, omdat juist dat het sterke punt van de advertentie is.

Advertenties met 10 links

Ten slotte zijn er ook al advertenties opgedoken met maar liefst 10 links. Onlangs deelden we mee dat de sitelinks voor zowel betaalde als organische zoekresultaten uitgebreid werden. Nu lijkt Google daar nog een schepje boven op te doen. Tot voor kort waren er advertenties met 7 links: 6 sitelinks en de advertentielink. Google voegt daar nu dus nog drie extra links aan toe wat op het eerste zicht productextensies lijken te zijn. Links die dus rechtstreeks naar een bepaalde productpagina leiden.

google-adwords-10-sitelinks

Ook dit heeft zo z’n voordelen. Wanneer je met des te meer links verschijnt in de zoekresultaten, heb je ook meer kans dat er op één van die links geklikt wordt. En net als bij de sitelinks, waar de hoeveelheid aan links meer autoriteit uitstraalt, is dit ook het geval bij de advertenties. Veel mensen zullen eerder op de adverteerder met 10 links naar specifieke producten klikken dan op een adverteerder met slechts één link.

Zoals met alle Google tests, lopen ook deze tests enkel in de Verenigde Staten. Het is ons alleszins nog niet gelukt om soortgelijke advertenties te genereren maar we hopen wel dat de nieuwe advertentieformaten ook naar Europa komen want ze lijken wel veel potentieel te hebben…

Wat denken jullie van deze nieuwe advertentieformaten? Zijn het formaten die jullie zouden gebruiken of juist niet?

3 Comments

  1. Peter

    9 months ago

    Bijzondere informatie over de nieuwe adwords formaten. We zouden de formulieren wel gebruiken, als we deze ook aan onze email marketing software kunnen koppelen. Ik vraag me af of Google dat ook ondersteund, of dat gericht wordt op de eigen producten. Het is wel meteen een call to action, dat je direct informatie kan aanvragen en bespaart het ontwerpen van een landingpage. Mijn idee van deze nieuwe formaten is vooral, dat Google meer wordt tot een portal, waardoor je niet meer meteen op andere sites komt en Google je dus langer vast houdt.
    Ik zou daarom de gekozen formaten liever verder niet gebruiken, maar ben bang dat je wel min of meer gedwongen gaat worden als de bezoekers door deze nieuwe presentatie vooral op de adwords klikken en niet gaan voor de organische resultaten.

  2. Robby Mares

    9 months ago

    Hi Peter,

    Je maakt enkele zeer terechte opmerkingen.

    Of Google de formulieren gaat koppelen aan hun eigen e-mail marketing software of mogelijk maakt om het te koppelen aan door jou gekozen software, is nog onduidelijk. Er zal ergens toch een koppeling moeten zijn zodat jouw e-mailsysteem op de hoogte is van een ‘nieuwe inschrijving’. Mogelijk zal Google hiervoor een API lanceren zodat onafhankelijke software engineers en software aanbieders, zoals MailChimp, hier een koppeling op kunnen bouwen.

    Wat je zegt over het besparen van het ontwerpen van een landingspagina, is iets wat ik desalniettemin toch zou doen. Niet iedereen klikt op AdWords advertenties en zo zou je wel wat nieuwe inschrijvingen kunnen mislopen….

    Wat je zegt over dat Google meer en meer naar een portaal toe wilt groeien, klopt. Ook Facebook is hier mee bezig… Beiden willen ze ‘het internet’ worden en dit doen ze door je zoveel mogelijk binnen hun websites te houden. Google doet dit bijvoorbeeld door een zoekmachine (Google) te combineren met een sociaal netwerk (Google Plus), een videoportaal (YouTube), een muziekdienst (Google Music) enzovoort. Een goed teken hiervan is de Google Plus Bar (bovenaan de Google pagina’s). Op die manier kan je switchen tussen alle diensten en blijf je dus continu binnen Google.

    Ook op het laatste punt moet ik je gelijk geven. Je zal inderdaad min of meer gedwongen worden doordat andere adverteerders deze formaten allicht wel zullen toepassen en zo min of meer ‘een voordeel’ op je behalen. Dit soort ads zal (veronderstel ik) meer aanspreken en adverteerders die deze formaten niet gaan gebruiken zullen hun clicks dus vermoedelijk zien dalen.

    Bedankt voor je bijdrage!

    Mvg,

    Robby

  3. Kamal

    9 months ago

    Dit kan aan enerzijds goed zijn, anderzijds is dat klanten die hun emailadres invullen enkel de nieuwsbrief ontvangen en uiteindelijk alleen op de google pagina blijven hangen. Of zullen ze uit nieuwsgierigheid door naar de site klikken? want dat is wel de bedoeling.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *