Google Q4 resultaten

Google zal op 31 januari a.s. z’n resultaten van Q4 presenteren. Erik Schmidt, CEO Google, zou reeds z’n verbasing hebben geuit over de zogenaamde goede resultaten in een traditioneel zwakker Q4.

Redenen voor deze omzet-stijging tov Q4 vorig jaar zou wel eens de wijzigingen kunnen zijn die door Google in Q3 doorgevoerd zijn, nl. :

– uitbreiding van ‘premium advertising places’, of de ‘heetste’ plaatsen in de zoekmachine, nl. plaats 1, 2 en 3. Voorheen liet Google slechts 2 advertisers toe op deze plaatsen, sinds medio Q3, 3. Vanzelfsprekend leidt dit tot meer omzet. Hoe ver kan je gaan? Waarom 3 en geen 4? of meer?

– De invoering van ‘Variable-Term-Pricing’ oftewel een variabele minimum biedprijs afhankelijk van zoekterm en je persoonlijke kwaliteitsscore voor een zoekterm. M.a.w. elke adverteerder kan een ander minimum bod hebben. Interessant, maar het leidt tot hogere biedingen en meer concurrentie, tenminste voor de grote meerderheid van de advertisers die geen tijd of zin hebben om zoekterm per zoekterm te gaan optimaliseren naar de kwaliteitsscore toe.

Al bij al goed nieuws: voor zowel Google als zoekmachine marketeers. Meer omzet voor Google en waarschijnlijk meer werk voor de marketeers die grotere budgetoptimalisaties kunnen bereiken door hun kennis.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *