Google Plus updates: cadeautjes voor gebruikers en bedrijven

Nu ja, het zijn uiteraard geen echte cadeaus, maar ‘goodies’, zoals ze het zelf zo mooi omschrijven. De goodies zijn eigenlijk allerhande updates voor het social media netwerk van Google. Updates die iets aan de ‘social media noise’ moeten doen, die de foto-ervaring verbetert en ook de Google Plus bedrijfspagina’s beter maakt.

Google blijft continu werken aan hun sociaal netwerk. Dit is ook nodig: zo vernieuwde Twitter onlangs z’n design waardoor mensen nog langer op het platform zouden moeten blijven en ook bedrijven een nog betere merkervaring kunnen creëren. En ook Facebook kwam op de proppen met iets nieuws: de Facebook Timeline. Weldra kunnen ook bedrijven de Facebook Timeline gebruiken waardoor ze ook daar een betere aanwezigheid kunnen bekomen.

Hoog tijd dus voor Google om actie te ondernemen, wat ze vandaag dus aankondigden op de officiële Google blog.

Oplossing voor information overload

Eén van de grootste problemen van social media, is een luxeprobleem. Sociale media netwerken kampen namelijk met information overload en social media noise: iedereen kan zeggen wat hij wilt en wanneer hij wilt. Dit leidt tot wat we social media spam kunnen noemen en heeft als gevolg dat gebruikers hun wall en stream ‘gebombardeerd’ wordt met commerciële boodschappen. Hierdoor missen ze dus de relevante updates van vrienden, familie en belangrijkere connecties…

Google Plus heeft een ‘grafische equalizer’ in het leven geroepen waarmee je het ‘volume’ van je circles kan bijregelen. Stel dat je een Google Circle met familie en vrienden hebt. Daarnaast heb je ook nog een cirkel met bedrijven. Op je stream zullen de berichten (marketingboodschappen) van de bedrijven overheersen door hun grote hoeveelheid waardoor je mogelijk updates van familie en vrienden (en andere belangrijke kringen of personen) mist.

Via de volumeknop kan je er nu dus voor kiezen meer of minder/alles of niets van een specifieke circle te tonen:

Deze update leidt er volgens Google toe dat je de perfecte stream kan samenstellen waardoor je geen enkel belangrijk bericht meer mist. Persoonlijk vind ik het (op het eerste zicht) een geslaagde oplossing: je kan ervoor zorgen dat je alleen de berichten krijgt te zien die je wilt zien en kunt zo dus de social media noise uitsluiten.

Verbeterde notificaties

Samen met het redesign van de Google bar, werd ook al de manier waarop notificaties getoond worden, aangepast. De notificaties zijn nu meer beschrijvend en bieden een preview. In plaats van te melden dat iemand op je foto gereageerd heeft, zie je nu ook wat die persoon gezegd heeft.

google_plus_notificaties

Een betere ervaring dus want niet iedere notificatie vereist het doorklikken. Soms heb je al genoeg met het weten van wat die persoon juist gezegd heeft en hoef je dus niet door te klikken. Iets wat voorheen wel vereist was om te weten wat er nu precies gebeurd was… Bovendien kan je nu ook makkelijk zien hoeveel +1’s je bericht kreeg en hoeveel keer het gedeeld werd. Zeer handig voor bedrijven op Google Plus!

Google Plus bedrijfspagina’s geoptimaliseerd a.d.h.v. user feedback

Google stond sinds de lancering van de Google Plus bedrijfspagina’s open voor feedback met betrekking tot de bedrijfspagina’s. Blijkbaar was er wel heel wat feedback en dit heeft geleid tot volgende updates:

  • Google Plus bedrijfspagina’s kunnen nu tot 50 administrators hebben
  • De aangepaste ‘notificatiestream’ houdt de admins op de hoogte van alle activiteit op hun bedrijfspagina. Een sterk voordeel t.o.v. conversation management aangezien de admins zo de conversaties op de voet kunnen volgen
  • Update gelijkaardig aan ‘praten-hierover indicatie’ op Facebook: weldra kunnen zowel de bezoekers van een bedrijfspagina als de admins zelf zien hoe het gesteld is met het engagement van gebruikers. Er zal dus een soort van ‘engagement-overzicht‘ te zien zijn van de interactie op en rond je pagina: +1’s van berichten en het toevoegen van jouw pagina aan een circle.

Google Plus wordt zo mogelijk dus een nog beter marketingkanaal voor (online) marketeers, en we kunnen zeker en vast nog meer updates verwachten voor de Google Plus bedrijfspagina’s.

Gebruiksvriendelijkere Google Plus foto-ervaring

Ten slotte werden ook de foto’s op Google Plus aangepakt. Meerbepaald de Google Lightbox. Het bekijken van foto’s werd volgens Google zelf volledig geredesigned:

  • Verbeterde navigatie
  • Verbeterde leesbaarheid van comments
  • Gebruiksvriendelijker design
  • Nieuwe ‘foto-tagging ervaring’

Eigen Google Plus features aanmelden en de toekomst van Google Plus

Heb je zelf nog enkele featured die je graag zou verwelkomen op Google Plus? Dan kan je die feature aanmelden bij Google. Zoals hierboven gezegd, luistert Google wel degelijk naar je feedback. Er is dus een reële kans dat jouw feature vroeg of laat op Google Plus geïntegreerd wordt.

Hoeveel gebruikers Google Plus momenteel heeft, lijkt onduidelijk… Volgens Googler Don Dodge zijn de gebruikersgetallen die de ronde doen véél te laag. U dacht aan zo’n 50 miljoen gebruikers? Wel, blijkbaar moet dat beeld grondig bijgesteld worden want volgens Dodger ligt dat aantal veel hoger. Google wordt dus een steeds sterkere concurrent voor Facebook op vlak van social media en social media geld van bedrijven… Als je ten slotte kijkt naar de manier waarop Google al haar producten ‘opdringt’ bij haar gebruikers, kan het ook niet anders dat het getal veel hoger ligt dan 50 miljoen. Of die gebruikers dan ook allemaal even geëngageerd zijn als op Facebook, is nog maar de vraag…

Volgens Google wel. Zo wordt de +1-button maar liefst 5 miljard keer gebruikt op dagbasis. En ook het ‘engagement-overzicht’ dat weldra verschijnt, zal ons al een goed idee geven van het customer engagement op Google Plus.

Wat denken jullie? Zal Google Plus dan toch een bedreiging kunnen gaan vormen voor Facebook en consorten?

Executive Summary

Wat? Google Plus strooit met ‘cadeautjes’
Hoezo? Google verbetert de gebruikservaring met nieuwe updates en ‘goodies’
Dus? Verbeterde foto-ervaring en Google Plus bedrijfspagina’s maar minder social media noise

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *