Google Place Search = Einde van Truvo als medium?

Truvo is een bedrijf dat zich richt op lokale zoek- en advertentieactiviteiten in zes landen met als voornaamste product de Gouden Gids. Truvo zelf wilt “met een duidelijke identiteit de eerste keuze zijn voor lokale zoek- en advertentieactiviteiten, ongeacht het medium of platform dat hiervoor gebruikt wordt.” Met de komst van Google Place Search lijkt het erop dat het voor Truvo (en dus de Gouden Gids) enorm moeilijk wordt om relevant te blijven als medium. Google nam al stilaan de functie van ‘de gouden gids’ over, maar is met deze nieuwe Google functionaliteit het einde van Truvo nabij?

Place Search is een nieuwe soort van lokale zoekresultaten die alle informatie organiseert rond plaatsen. Zoekresultaten worden geclusterd rond specifieke locaties zodat je gemakkelijker vergelijkingen kan maken van locaties en kan beslissen waar je uiteindelijk naartoe gaat. Wanneer Google nog maar vermoedt dat je op zoek bent naar lokale resultaten, worden deze resultaten bovenaan de resultatenpagina geplaast met rechts een kaart met alle genoemde locaties. De advertenties rechts worden dus onder de fold geplaatst en in veel gevallen zullen ook de organische resultaten onder de lokale resultaten getoond worden. Gevolg? Je kan nu ook heel makkelijk telefoonnummers opzoeken in Google, wat toch wel de basis vormde van zowel de Gouden als Witte Gids .

Google_Place_SearchBovendien verliezen pagina’s, die Truvo aan adverteerders aanbiedt zoals de ‘Mysite’-pagina’s, aan relevantie. Je kan maar beter zien dat je een Google places pagina hebt. En wat met het hele Sayso-platform dat Truvo gebouwd heeft en recent gelanceerd. Too little, too late? Daar lijkt het op, want de weinige bezoekers die het platform bezochten (en feedback achterlieten) zullen niet voldoen aan de criteria van Google om als review-leverancier te dienen. Via de nieuwe lokale zoekresultaten kunnen gebruikers recensies lezen van elk resultaat en kunnen ze deze bovendien ook met elkaar vergelijken. Google krijgt deze recensies en aanbevelingen aangeleverd via partners. Maar die partners zijn ook Google Adsense-partners. En noch op goudengids, noch op sayso blijken advertenties van Google te staan.

Amerikaanse bedrijven als Yelp, Citysearch, Tripadvisor.com die samenwerken met Google via AdSense, ontvangen via de lokale zoekresultaten nog clicks. Bij de ‘clustered links’ (links kort bij de lokale bedrijven) staan deze bedrijven wel vermeld met het aantal recensies en zij ontvangen dus directe click-throughs van de lokale zoekresultaten. Als we gaan kijken bij de Belgische versie van Place Search zien we geen clustered links en dus ook geen Truvo.

Is Truvo stilaan verplicht om met Google een commerciële Adsense relatie aan te gaan? Het lijkt er althans op dat Google hier een extra stille hint geeft. Of het een verstandige keuze zou zijn om dit te doen, laat ik graag in het midden. Ik kan alleen maar vaststellen dat bedrijven zoals Yelp met Google zaken blijven doen, ondanks dat ze ook al van deze commerciële relatie hebben willen afzien. Mijn inziens beseffen ze dat ze een beetje leven bij de gratie van Google. Maar voor hoelang nog??

2 Comments

  1. Nou bestond Truvo Nederland al niet meer… maar ik heb nu wel erg het idee dat het ook met de indeling exact is overgenomen van de Gele gids. Met Google places zie je ook vaak resultaten van bedrijven uit hele andere plaatsen… wat dat betreft lijkt het nog sprekend op de resultaten van detelefoongids.nl

  2. Tom Bogaert

    11 months ago

    inderdaad Tamer. Google heeft goed naar deze resultatenpagina’s gekeken, al zijn die nu ook niet zo gek moeilijk wat indeling betreft.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *