Google overspending overcharging

Dat Google Adwords gericht is op een relevantie-model, goed voor de adverteerder en de Google-gebruiker, daar twijfel ik niet aan. Dat Google Adwords leidt tot ‘overspending’ en/of ‘overcharging’ kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed het wel. Vandaar dat het belangrijk is dat de Adwords-campagnes goed beheerd worden.

In het artikel http://www.lawyersandsettlements.com/articles/01587/google-adwords-overcharging.html, komt een gefrustreerde Google Adwords gebruiker aan bod, die het onfair vindt dat indien hij de enige bieder is om een zoekterm, de Quality-score er voor kan zorgen dat het minimum bod verhoogd wordt. Googles bezorgheid zou de gebruikerservaring zijn, tenzij de adverteerder in kwestie opnieuw zijn bod verhoogt tot het door Google bepaalde minimum bod. Of, als uw zakken diep genoeg zijn, dan speelt de gebruiker even niet meer mee? Op z’n minst kunnen we hier spreken van een tegenstrijdigheid.

Iemand ervaring met deze overspending?

Dat Google minder aanrekent voor zoektermen waar de relevantie (QualityScore) hoger dan de concurrentie is, wordt evenwel niet vermeld in het artikel. Back to the bidwars? waar enkel de prijs uw positie bepaalde? Misschien zijn er enkele slimmerikken die hiervan gebruik kunnen van maken.

3 Comments

  1. Tom Bogaert

    16 months ago

    Of gewoon volledig overstappen naar pay-per-lead, pay-per-call, pay-per-sale, of pay-per-action in het algemeen?

  2. Kenneth Peeters

    16 months ago

    Ik heb het ook al verscheidene keren meegemaakt dat AdWords een relatief hoog minimum bod aanrekent voor zoektermen waar totaal geen concurrentie voor bestaat. Dus er zit zeker een grond van waarheid in de berichten ivm overspending op Google AdWords!

  3. Ilya

    16 months ago

    Het lijkt er ook op dat google zich vooral richt op de grote jongens. Daarbij vraag ik mij af of het voor de grote accounts veel impact heeft. Kleine bedrijven etc met kleine beurs voelen het wel. Wat mij betreft is adwords vooral nog leuk voor de branding (cpm) en minder voor de leads/sales. Daarbij mijn eigen ervaring: Ik ben volledig blind geworden voor alle paid posities binnen de search results. En de meeste bedrijven richten zich vooral op de serps en niet het content netwerk. Ook minder voor de webmasters, de grote betalers zijn niet in het content netwerk te vinden…

    Als webmaster ben ik in ieder geval steeds meer tevreden met affiliates. Als bedrijf vraag ik me af of het nog werkelijk money well spend is…..




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *