Google lanceert Pay-per-action Affiliate marketing alternatief

Na maanden (jaren?) geroddeld te hebben over het waarom en wanneer Google met een pay-per-action model zou uitkomen is het nu zover. Al is de béta alleen nog maar toegankelijk voor US publishers en adverteerders, het staat er wel.

http://services.google.com/payperaction/ voor al diegenen die nog schrik hadden voor een cost-per-click model. Nu zou er geen excuus mogen zijn om te adverteren op Google. Er bestaat (quasi) geen investeringsrisico want je bepaalt volledig zelf wat je wenst te betalen voor welke actie dan ook op jou website.

pay-per-actionHet pay-per-action model zal wel enkel op het Google netwerk beschikbaar worden en niet op de zoekmachinepagina’s zelf. Er is zelfs een nieuw textlink-formaat voorzien, dat beter bij bloggers past en dat minder op een advertentie lijkt.

Al ontkent Google momenteel dat het hiermee in de markt van traditionele affiliate marketeers komt à la Tradedoubler en Commission Junction, het is een regelrechte confrontatie. Oog in oog. Hoelang ontkende Google dat ze Office concurrentie wilden aandoen?

1 Comment

  1. Tom Bogaert

    17 months ago

    De timing van deze beta-release is m.i. opnieuw niet toevallig. Met het bod van AOL, dat opnieuw is ingetrokken (http://feeds.feedburner.com/~r/MarketingFacts/~3/103624924/) en het nieuws dat AOL via advertising.com opnieuw de eigen kaart zou trekken, komt affiliate marketing de laatste dagen (te) veel in het nieuws. Wilde Google deze kans niet voorbij laten schieten om zijn aanbod hier aan toe te voegen?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *