Google lanceert Adwords voor Youtube

Google lanceert vandaag een nieuw advertentieplatform voor Youtube. Het nieuwe advertentieplatform werkt volgens dezelfde principes als het Adwords-platform voor het zoeknetwerk. Dit wil zeggen dat video-advertenties op Youtube ook op basis van CPC of CPV, cost per view, zullen lopen. Je zal als adverteerder dus enkel betalen voor elke keer dat de video werd bekeken, of wanneer een gebruikers er zelf voor kiest je advertentie te bekijken. Ook zal je, net zoals in het zoeknetwerk, zelf je budgetten en biedingen kunnen bepalen. Uiteindelijk zal Google Adwords voor video dus niets anders zijn dan het normale Google Adwords platform, maar dan geoptimaliseerd voor video-advertising.

Ook in de oude Google Adwords was het al mogelijk om video advertenties te plaatsen, maar dit proces was vaak niet zo eenvoudig en kostte veel tijd. Met het nieuwe systeem zou het opzetten van een video campagne hooguit enkele minuten duren, voornamelijk doordat je Adwords zal kunnen koppelen met je Youtube-account.

Sinds eind vorig jaar was Google Adwords voor video al beschikbaar als beta-versie bij een kleine groep adverteerders. Zo was doe-het-zelf keten Hubo één van de adverteerders die het nieuwe video-advertentieplatform mocht uittesten. Uit analyses van de testperiode bleek dat de doelgroep van Hubo, de “hardcore klusser”, veel beter bereikt kon worden via de targettingopties van Youtube dan de traditionele tv-commercials.

Het grote voordeel van Google Adwords voor video is dan ook de mogelijkheid die je als adverteerder hebt om je video op verschillende manieren te targetten. Zo zal je kunnen targetten op basis van zoekwoorden, onderwerpen, thema’s, interesses en plaatsingen. Je zal als adverteerder ook kunnen kiezen tussen het TrueView in-stream, in-display, in-search en in-slate formaat.

Google biedt ook enkele analyse tools aan, waardoor je kan zien hoeveel gebruikers je video hebben uitgekeken, hoeveel naar jouw Youtube-kanaal zijn gegaan, hoeveel naar jouw website hebben doorgeklikt enzovoort. Als deze gegevens zal je bovendien kunnen bekijken als hetzelfde dashboard als jouw search-campagnes bij Adwords.

Volgens Google zorgen Youtube advertenties voor gemiddeld 20 procent meer verkeer naar de website, zorgen ze ook voor een stijging van het aantal zoekopdrachten naar het bedrijf met 5 procent. Indrukwekkende cijfers die het mijns inziens wel de moeite maken eens een test op te zetten met video-advertenties.

Executive Summary

Wat? Google lanceert een nieuw advertentieplatform voor videocampagnes via Youtube
En? Met dit nieuwe platform zal je sneller en gemakkelijker nieuwe videocampagnes kunnen aanmaken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *