Google koopt DoubleClick, Microsoft en Yahoo! bijten in het zand

Google koopt DoubleClick

Eind maart raakte bekend dat Microsoft interesse had om DoubleClick, wereldwijd specialist en marktleider in adverteren op websites, over te nemen. Al snel bleek echter dat ook Yahoo!, Time Warner en AOL interesse hadden in DoubleClick. De meeste analisten gingen ervan uit dat DoubleClick naar Microsoft zou gaan voor een kleine 2 miljard dollar. En toen kwam Google op het strijdtoneel.

De concurrenten zagen hun kansen op de overname van DoubleClick als sneeuw voor de zon verdwijnen. En wat iedereen verwachtte is nu ook gebeurd : Google neemt DoubleClick over voor 3,1 miljard dollar. Verwacht wordt dat het bedrijf als zelfstandige entiteit onder Google zal kunnen blijven werken.

Het zal een hele uitdaging worden voor Google om DoubleClick uit het vaarwater van Google AdSense en AdWords te houden. Beide werken immers volgens een biedingssyteem om advertenties te plaatsen. Of zou het gewoon de klantenportefeuille van DoubleClick zijn waar Google op aast, en is het DoubleClick-systeem al op voorhand gedoemd te verdwijnen ten voordele van het bestaande Google advertentie netwerk ?

De site van DoubleClick vind je hier.

De officiële mededeling van Google kan je hier vinden.

Een volledige lijst met eerdere overnames van Google vind je hier.

4 Comments

  1. Tom Bogaert

    17 months ago

    http://investor.google.com/webcast.html is interessant, maar misschien wat lang voor een gemiddelde geinteresseerde. Hierin wordt wel wat meer verteld waarom Google deze zet doet. Het ziet er op eerste zicht naar uit dat deze overname eerder onvoorbereid was, maar na enig onderzoek heeft het er alle schijn naar dat dit niet het geval was.

    Volgens Google zal het hen, de gebruiker, de advertiser én de publishers (hun affiliates) helpen om meer efficient (lees rendabeler) te werken. En dit vooral in het display-segment (banners), waar Google totnog toe niet zo sterk vertegenwoordigd was.

    Geuniformiseerde ‘metrics’ of meetingsstandaarden levert uiteraard een beter zicht op de rendabiliteit van campagnes of verschillende kanalen heen.

    Over de financieën wordt zeer vaag gedaan. Er wordt niets gelost over de historiek van Doubleclick, noch over het terugverdieneffect van deze investering. In 2005 werd Doubleclick voor 1,1 miljard dollar door Venture capitalist ‘Hillman and Friedman’ overgenomen.

    Leuk detail is dat Doubleclick reeds in het zelfde gebouw dan Google zit in New York en dat het ook een biedingssysteem voor advertenties heeft ontworpen.

    De Youtube.com monster-overname van $ 1.76 miljard dollar is hiermee al van de tabellen geveegd.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *