Google komt met nieuwe gemiddelde cost per click model

preferred cost bidding” wordt het nieuwe model genoemd. In plaats van uw advertenties en uw biedingen te volgen en regelmatig aan te passen in functie van rendement, laat Google Adwords U toe om niet meer om te zien naar uw Google Adwords campagnes.

In plaats van het inplannen van maximale cost per click of een cost per mille, kan je nu ook een gemiddelde kost prefereren. Google zal de gemiddelde cost per click op dagbasis voor jou dan stabiliseren. Google probeert het biedingssysteem hiermee simpeler te maken in gebruik en adverteerders het gevoel te geven dat een campagne vlekkeloos op auto-pilot kan vliegen.

Dat Google hier gebruik zou maken van portfolio management technieken voor het optimaliseren van campagnes, zoals gesuggereerd door Andy Beal, lijkt me een stap te ver gezocht. In dit geval zou Google aan een systeem aan het bouwen zijn dat het de beste portfolio voor elke individuele adverteerder kan voortbrengen. Zo’n systeem op de beurs waar niemand verliest en iedereen maar wint zo fantastisch zijn, maar utopisch. Zolang je maar genoeg en lang genoeg adverteert zou iedereen gelukkig gemaakt kunnen worden. Het is in ce in tegenstelling tot de basis van hun systeem, de biedingen.

Google heeft al verschillende pogingen achter de rug om Adwords te vergemakkelijken voor leken. Maar vanzelfsprekend is dit in tegenstelling tot de steeds uitgebreidere functionaliteit in het targetten van je doelpubliek. Het ‘tunen’ van Google campagnes is specialisten werk, waarbij periodieke analyses en bijsturingen nodig zijn.

Dat campagnes die opgestart zijn in een goed struktuur samen met deze nieuwe pricing tijdelijk succesvol kunnen zijn wil ik nog tot de mogelijkheden rekenen in een niet-concurrentiële sector. Maar het probleem zit net daar. Leken hebben geen kaas gegeten van Adwords campagnes en hebben ook geen zin zich hierin te verdiepen.

Deze optie is nog niet beschikaar voor alle adverteerders. Tegen eind volgende week zou dit wel het geval zijn.

1 Comment

  1. Hendrik Huyghelier

    17 months ago

    Als je het systeem van Google zoekmachines,(ex-) Froogle en Adwords al 3-4 jaar opvolgt en toepast via je eigen website, dan begrijp je Google en zijn little tricks.

    Op bepaalde dagen kan je zelfs minimaal 50 % besparen op je advertentiekosten…
    Blindelings laten verder lopen is als een blanco cheque schrijven.

    Met meer dan 50 websites in eigen beheer, rank ik in top 10,spendeer “net genoeg” aan ads en optimaliseer ik zelfs via Froogle (nu Products) en afbeeldingen waar professials niet in slagen,zo geld uitsparend op Ads.

    Het is een “kunst” google en uw concurrenten te verslaan.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *