Google kiest met overname PostRank voor meer social know-how

Google Postrank Deze week raakte bekend dat Google het bedrijf Postrank heeft overgenomen. Postrank is een Canadees bedrijf dat zich toelegt op de analyse van de betrokkenheid op sociale netwerken. Deze overname past perfect in de lijn van Google om ‘ more social’ te worden. Met deze nieuwe kennis kan Google het sociale web beter leren begrijpen en gebruiken binnen de eigen sociale projecten en services.

Wat is Postrank?

Postrank is marktleider in het verzamelen van data over sociale betrokkenheid. Het bedrijf werd opgericht in 2007 onder  de naam ‘AideRSS’. In 2008 kwam de naam Postrank aan de oppervlakte. In de jaren die erop volgden, verschoof de aandacht steeds meer naar sociale netwerken en kwam men met een service om sociale trends te analyseren. In 2010 breidde de service zich verder uit zodat nu ook brand management, consulting, blogging service, … binnen hun pakket vielen.

Postrank houdt de ‘analytics’ bij van 20 sociale netwerksites. Men berekent in hoeverre de gebruikers betrokken zijn tot de diensten van de sociale netwerken. Zo meten ze hoe content zich verspreidt over de netwerken en door welke gebruikers. Op deze manier kan je voor je bedrijf op zoek gaan naar de invloedrijkste delers voor jouw merk en bedrijf. De services van Postrank geven je ook de mogelijkheid om te kijken hoe je concurrenten het doen.

Postrank stelt bedrijven in staat om hun publiek via sociale netwerken beter te betrekken bij de aangeboden diensten.

Google neemt over, en wat nu?

Nieuws over de overname raakte eerder deze week al bekend. Bij Google kwam er weinig reactie over de nieuwe overeenkomst. De enige reactie die valt op te tekenen, werd gegeven door een vertegenwoordiger van Google aan Techcrunch.

De vraag is nu: Wat  wilt Google met Postrank? Het lijkt erop dat Google niet het product koopt maar vooral het team met hun talenten. Zo is al bekend gemaakt dat het team van Postrank zal verhuizen naar Mountain View in California waar het hoofdkwartier ligt van Google.

Wat is Google van plan met de kennis die Postrank meebrengt? In het verleden van Google is al gebleken dat als het op ‘social’ aankomt dat alle hulp wel welkom is. Dat zagen we al aan het falen van Google Buzz. Nu Google bezig is met een volgend sociaal project, Google Me of Google Circles, is alle kennis en expertise welkom om nu wel de juiste aanpak te hanteren. De kennis van Postrank zal ook van pas komen bij de verdere ontwikkeling van Google +1, waarvan juist de eerste testversie is opengesteld voor het grote publiek.

De meest voor de hand liggende  keuze voor Google zal de integratie van social analytics in de standaard Google Analytics zijn. Tot nu toe werden de Postrank diensten al gedeeltelijk aangeboden in de services van Google Analytics.

Met het groeiend belang van social media in de marketing van een bedrijf, is de aanwezigheid van een social analytics service een must voor iedere webmaster en marketeer.

2 Comments

  1. BraMMe

    10 months ago

    Hey, ik ben enkele spellingsfoutjes tegengekomen:

    Wat is Postrank?, alinea 2, 2de zin: “Men berekent in hoerre de gebruikers betrokken…” Dat moet “prostituee” worden (ok flauw mopke)

    Wat is Postrank?, alinea 2, 3de zin: “hoe content zich verspreid”, met dt

    Mvg,

    BraMMe

  2. JorisR

    10 months ago

    Hey BraMMe,

    Dank je voor je oplettendheid! De foutjes zijn aangepast.

    En het was geen flauw mopke hoor. We hebben hier ook even moeten lachen. :)

    Mvg,

    Joris




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *