Google is koning van reputatie management

Bijna iedereen in de Verenigde Staten kent Google. Naamsbekendheid is echter niet de enige factor die de kracht van een merk en de kwaliteit van zijn reputatie bepaalt. De perceptie van een bedrijf is minstens zo belangrijk.

De factor ‘coolness’ draagt zeker bij aan de reputatie van merken zoals Apple. Maar ook duurzaam ondernemen helpt merken vooruit, terwijl financiële problemen worden afgestraft.

Methodologie van het onderzoek

Een onderzoek van Harris Interactive bepaalt aan de hand van 20 factoren de kwaliteit van de reputatie van de 60 meest zichtbare merken. Die factoren worden onderverdeeld in 6 thema’s die werden voorgelegd aan een grote groep Amerikanen.

  • Producten en diensten
  • Financiële resultaten
  • Werkomgeving
  • Sociale verantwoordelijkheid
  • Visie en leiderschap
  • Emotionele aantrekkingskracht
  • Google koning van reputatie management?

    In dit onderzoek betekent een score boven 80 dat je merk extreem sterk staat. Google, Microsoft en Apple bevinden zich allemaal in die categorie. Hoewel Microsoft werd verkozen als één van ‘s werelds meest ethische bedrijven, moet het zowel Google als Apple laten voorgaan op de lijst. Voor ons is de positie van Google natuurlijk het interessantst.

    Met diverse problemen, gaande van schending van de internet privacy, massaal elektriciteitsverbruik tot een monopoliepositie – vooral op de Europese markt – staat Google toch bovenaan de lijst. Dit is extra indrukwekkend aangezien Google nooit geadverteerd heeft op massa-media.

    De kracht van Google is volledig gebaseerd op het medium internet. Browsen en Google zijn nog amper van elkaar te scheiden. Dat men vaak Google als een werkwoord gebruikt om te zeggen dat je iets opzoekt op het internet toont hoe sterk de internetgigant echt staat.

    De 16 meest en 10 minst gerespecteerde merken

    BP en verzekeraars zijn minst populair

    BP voelt echter de gevolgen van een zwak merk online. Door de ramp op het olieplatform vorig jaar gevolgd door de slechtste crisiscommunicatie uit de recente geschiedenis scoort de oliegigant enorm slecht in dit onderzoek.

    Er is echter één merk dat het nog slechter doet dan BP, namelijk AIG. De American International Group is een grote internationale verzekeraar. Een combinatie van de kredietcrisis en de hoge bankbonussen zorgen voor deze onaangename eer.

    Leave A Comment




      Leave a Reply

      Your email address will not be published. Required fields are marked *