Google herziet zoekalgoritme door negatieve SEO strategieën

Google searchGoogle heeft via zijn blog bekendgemaakt dat het zijn zoekalgoritme heeft aangepast om negatieve SEO strategieën te weren. Deze actie kwam er na een artikel in de New York Times van 26 november 2010.

Het artikel vertelde het verhaal van een online-brillenwinkel, DecorMyEyes.com, die op een zeer aparte manier een prominente plaats wist te veroveren bij de zoekresultaten van Google. Door klanten te beledigen stroomde het internet vol met klachten over de internetwinkel. Hierdoor werd de winkel vernoemd, met bijhorende link, op de meest prominente blogs en nieuwssites. Omdat Google moeilijk een onderscheid maakt tussen negatieve of positieve commentaar kon de winkel zich steeds vestigen bij de top van de zoekresultaten. Google heeft nog geen week later een antwoord op deze SEO strategie.

Door de aanpassing van het zoekalgoritme beweert Google honderden gelijkaardige winkels te hebben kunnen schrappen uit de zoekresultaten. Maar om het mogelijke overtreders niet makkelijk te maken lost men geen details over de aanpassingen die zijn doorgevoerd. Google zelf ontkent dat men in het algoritme gebruik maakt van negatieve reviews omdat dit vergaande gevolgen zou hebben voor sites die controversiële onderwerpen behandelen. Toch wordt in een artikel op Search engine land  beweerd dat Google deze reviews heeft opgenomen in zijn nieuw algoritme omdat er anders maar weinig andere mogelijke oplossingen overblijven. Maar Google blijft dit ontkennen.

Google duidt er wel op dat het onmogelijk is te stellen dat deze malafide praktijken volledig tot het verleden horen.  Men blijft wel verder werken aan de beveiliging en de verbetering van de zoekmachine.

Geef je mening




Geef je mening

Your email address will not be published. Required fields are marked *