Google Analytics, it’s the new style !

Google Analytics new versionDe interface van één van onze favoriete tools voor webanalytics, Google Analytics, gaat compleet veranderen. En met compleet bedoelen we ook compleet : zowel het design, de look-and-feel, de overzichtsmogelijkheden als de indeling worden volledig door elkaar gegooid. Het is mogelijk dat Google deze wijziging vooraf heeft aangekondigd, maar dan hebben wij het alvast gemist. De officiële voorstelling gebeurde vandaag op de Emetrics Summit in San Francisco. De nieuwe interface is blijkbaar trouwens nog maar voor enkele (we vermoeden veel geconsulteerde) accounts zichtbaar.

Als je inlogt op Google Analytics is het mogelijk dat je na keuze van een website de mogelijkheid aangeboden krijgt om naast de oude ook de nieuwe bà¨ta-versie te gebruiken.

Google Analytics new style screenshot 1

Als je kiest voor de nieuwe versie kunnen de wijzigingen je moeilijk ontgaan. Het complete design is anders alsook de indeling. Op het eerste zicht was het niet eenvoudig om de gewenste data te vinden, maar bij nader toezicht blijken de mogelijkheden toch weer zwaar uitgebreid. Onder andere de integratie met Google AdWords is enorm verbeterd. Hieronder vind je enkele screendumps.

Het nieuwe menu :

Google Analytics new style screenshot 2

De nieuwe tijdskeuze :

Google Analytics new style screenshot 3

Enkele overzichtmogelijkheden :

Google Analytics new style screenshot 4

De nieuwe indeling van de overzichten :

Google Analytics new style screenshot 5

Zoals je ziet zal het even wennen worden. Voorlopig is de indeling nog wat rommelig, maar Google kennende zal daar snel een oplossing voor komen. Mooi is ook dat de nieuwe versie van Google Analytics heel eenvoudig aan te passen is aan de eigen voorkeuren. Je kan alle overzichten verslepen, verwijderen en toevoegen en zo de dashboards volledig afstemmen op je eigen behoefte. Ook een leuke nieuwe feature is dat je alle mogelijke overzichten kan doormailen door gewoon op het knopje “mail” te drukken. Je krijgt dan een mooie PDF in je mailbox en het handige hieraan is dat het ook geautomatiseerd kan worden (bijvoorbeeld wekelijks een conversie-overzicht in je mailbox). Ook de kaart-overlay is er merkbaar op vooruit gegaan.

Conclusie : ziet er knap uit, maar ondanks de intuïtieve bediening zal de nieuwe versie toch enige gewenning nodig hebben. Maar dat valt natuurlijk in het niet als we rekening houden met alle nieuwe features en overzichten. Kortom een grote en belangrijke update van Google Analytics.

Een overview van de nieuwe features vind je hier.

De officiële aankondiging kan je vinden op de Google Analytics Blog.

Een hulpprogramma om de oude overzichten terug te vinden in de nieuwe Analytics versie staat hier.

4 Comments

  1. Gerben

    17 months ago

    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat iedereen hem nu heeft?

    Ik heb hem wel al overal namelijk!

  2. Joris Roebben

    17 months ago

    Blijkbaar krijg je volgend mailtje als je account is overgezet naar de nieuwe versie :

    “Hallo,

    We willen u bij deze meedelen dat er een nieuwe versie van de rapportage-interface van Google Analytics beschikbaar is. Omdat u het programma al gebruikt, wordt uw programma automatisch bijgewerkt. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Voor toegang tot deze nieuwe versie klikt u op de link Rapporten weergeven naast alle profielen in uw account door u aan te melden op http://www.google.com/analytics/nl-NL/.

    Om de overgang zo vloeiend mogelijk te maken, vermelden we hieronder een aantal handige bronnen en tips. Daarnaast kunt u nog ten minste één maand toegang krijgen tot uw oude rapportage-interface door op Vorige interface onder de link Rapporten weergeven te klikken voor een profiel in uw account. Naast een paar verbeteringen die in de versie-opmerkingen hieronder worden beschreven, worden uw gegevens en configuratie-instellingen niet beïnvloed door de interface die u kiest en uw gegevens worden nog steeds bijgehouden op dezelfde manier als và³à³r
    het nieuwe ontwerp van de interface.

    Wat is er nieuw?

    In de nieuwe versie zijn uw rapporten opnieuw ontworpen voor meer duidelijkheid, betere zichtbaarheid van belangrijke statistieken en gebruiksgemak. Hier volgen een aantal van de nieuwe functies:

    €¢ Rapporten e-mailen en exporteren: u kunt gepersonaliseerde e-mails met
    rapporten plannen of op aanvraag verzenden en rapporten in PDF-indeling
    exporteren.

    €¢ Aangepast dashboard: u hoeft niet meer uitvoerig te zoeken in rapporten.
    Plaats alle benodigde gegevens op een aangepast dashboard dat u naar anderen kunt e-mailen.

    €¢ Grafiek voor trends en bepaalde periodes: u kunt periodes vergelijken en
    selecteren zonder de trends op lange termijn uit het oog te verliezen.

    €¢ Contextuele Help-tips: er zijn tips van de contextgevoelige Help en
    Conversion University beschikbaar vanuit elk rapport.

    De nieuwe interface bevat alle onderdelen van de vorige interface en meer.
    Daarnaast maken links in rapporten het gemakkelijker om door verwante gegevens te bladeren en uw gegevens te verkennen.

    De volgende bronnen zijn beschikbaar om u te helpen optimaal te profiteren van de nieuwe Google Analytics-interface:

    €¢ Hulpprogramma Rapportzoeker: helpt u bij het bepalen waar gegevens uit de vorige interface zich bevinden in de nieuwe versie (er is ook een link
    beschikbaar in uw rapporten in het linkernavigatiemenu): http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/static.py?page=v1v2map.cs&hl=nl-NL

    €¢ Productrondleiding: http://services.google.com/analytics/tour/index_nl-NL.html .

    €¢ Helpcentrum: bevat artikelen over de nieuwe versie: http://www.google.com/support/googleanalytics/?hl=nl-NL

    €¢ Ondersteuning: als u problemen ondervindt met de nieuwe versie die u niet kunt oplossen met de informatie in het Helpcentrum, kunt u contact opnemen met ons ondersteuningsteam via de link Contact onder aan de pagina’s van het Helpcentrum, of kunt u gedetailleerdere ondersteuning krijgen via een geautoriseerde Google Analytics-consulent. Op de volgende site kunt u er één vinden:
    http://www.google.com/analytics/nl-NL/support_partner_provided.html .

    €¢ Forum voor hulp bij Analytics: als u de nieuwe versie wilt bespreken of tips wilt krijgen van ervaren gebruikers, gaat u naar het forum voor hulp bij
    Analytics in Google Discussiegroepen op:
    http://groups.google.com/group/analytics-help.

    Een aantal opmerkingen over de nieuwe versie:

    €¢ De nieuwe versie werkt het beste met Flash 7 of hoger. Dit is op de meeste browsers al geïnstalleerd. Als dit niet het geval is, kunt u het downloaden op Adobe.com.

    €¢ Google Analytics maakt nu gebruik van dezelfde geografische gegevensbron als AdWords. De resultaten van rapporten met betrekking tot kaarten en geografische locaties kunnen daarom enigszins verschillen tussen de vorige interface en de nieuwe interface. Gebruikers met filters die voor geografische gegevens zijn ontworpen, moeten de resultaten mogelijk verifiëren en zo nodig bewerken.

    €¢ De mogelijkheid om de beschikbare rapporten voor een profiel te beperken door op te geven welke rapportdashboards en rapportcategorieën beschikbaar zijn, is verwijderd uit het product en is vervangen door het nieuwe aanpasbare Google Analytics-dashboard. Als u de beschikbaarheid van gegevens in een bepaald profiel voor bepaalde gebruikers wilt beperken, kunt u het beste de betreffende gebruikers verwijderen uit het profiel en in plaats daarvan een e-mail plannen om de gegevens aan hen te leveren.

    We hopen dat u de nieuwe versie nog nuttiger vindt. Hartelijk bedankt dat u
    Google Analytics gebruikt.”

  3. LB

    16 months ago

    Voor de liefhebbers:

    Ik heb een gratis java-applicatie ontworpen die de statistieken van de nieuwe google analyticsinterface (kaartoverlay) kan omzetten naar ‘Google Earth’-formaat (city level map overlay).

    Java tool: http://www.thinktanksolutions.be/GA2GEConvertorNewInterface.jar

    http://www.belangvanseo.be/google-analytics-to-google-earth-convertor.html voor meer info




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *