Google Analytics, echt Gratis?

Google heeft een dag of 2 geleden Google Analytics gelanceerd. En dan nog wel gratis.
Deze Urchin-in-een-kleedje trukkendoos lijkt op het eerste zicht een enorme geste van Google, maar we moeten toch ook eens even stilstaan bij de beperkingen en de mogelijke addertjes.

Beperkingen? Geen enkele in het aantal pagina’s dat gevolgd (getrackt) mogen worden (in het geval dat je een Adwords Adverteerder bent). Toch, je moet het installeren, goed opzetten en dan het belangrijkste, de juiste conclusies kunnen trekken uit al deze data. Google zal je niet komen zeggen dat je je prijzen moet verlagen, of dat je beter met je ads op positie 3 postvat ipv 1 omdat deze plek kosteffectiever zou zijn. Ervaring, inzicht en analytisch denkvermogen zijn de criteria om Google Analytics goed te gebruiken. Dus, 90% van de toekomstige Google Analytics gebruikers zullen de tool gaan gebruiken als vervanging van hun vroegere simpele pagina-teller. Alleen, nu krijgen ze het in een mooi kleedje.

Bedrijven die toch gebruik wensen te maken van de ‘analytics’-mogelijkheden van deze omgedoopte service zullen zich waarschijnlijk laten bijstaan door ervaren specialisten in het vakgebied. Blijft dit nog steeds een service te zijn die niet kan gecombineerd worden met bvb een CRM-pakket, ERP-pakket of een externe database, wat er ook moge inzitten. Verrijking van de data kan je voorlopig dus nog niet.

En last but not least, wil je jou traffiek aan Google te kennen geven? Ga je Google laten weten dat je via andere netwerken betere of slechtere resultaten haalt. Ga je je webresultaten (in sommige gevallen zelfs omzet, aantal boekingen, of gelijk welke kritische bedrijfsinformatie op een externe server plaatsen.

In ieder geval, het lijkt mooi, is ook mooi, maar think twice. Wij gaan in ieder geval dit tot op de bodem uitzoeken, wat kan en wat niet. Gebruiken we het of niet?

1 Comment

  1. J8 SEO

    19 months ago

    Ik heb Google Analytics inmiddels uitvoerig getest en beoordeel deze statistieken als zeer waardevol. Bijvoorbeeld de site-ovelay, waarmee je kunt zien hoe vaak er op een link in een pagina wordt geklikt. Maar ook kan je goed zien welke pagina’s exit pages zijn, zodat je deze pagina’s aan kunt passen. Vooral de koppeling met AdWords is zeer waardevol gebleken voor adverteerders.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *