Google AdWords Express: makkelijk & snel online adverteren

Om iedereen op het internet te krijgen (lees ‘om meer te verdienen aan online adverteren), richt Google z’n pijlen nu op lokale adverteerders. Met Google AdWords Express wat sinds vandaag beschikbaar is in het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland, kunnen lokale adverteerders eenvoudig en snel online adverteren.

Google AdWords Express (voormalig Google Boost) werd in juli al gelanceerd maar komt nu dus naar Europa. Ook Europese lokale adverteerders krijgen nu dus de mogelijkheid om in een oogopslag een Google AdWords Expressaccount aan te maken en te starten met online adverteren: “Online advertising made quick and easy”.

Als je het promofilmpje bekijkt, lijkt het wel heel eenvoudig om te starten met online adverteren. Je moet wel voorzien zijn van een Google Places pagina maar eens je die hebt, kost het opzetten van een account slechts 10 minuten.

Google selfservice

Het enige dat je moet doen afgezien van wat basisinformatie, is:

  • Een ad headline ingeven
  • Een ad description ingeven
  • Kiezen of mensen naar je site of je Google Places pagina geleid worden
  • Een maandelijks budget aanduiden

Vervolgens krijg je een ad preview te zien waarna je letterlijk gelanceerd bent.

Net als bij de Dynamic Search Ads heb je dus weinig tot geen controle maar doet Google alles voor jou. Google bepaalt dus voor welke zoekopdrachten jouw advertentie wordt getoond.

Het voordeel is wel dat je advertenties aangeduid worden met een blauw icoontje om zo een onderscheid te maken tussen AdWords adverteerders en niet-AdWords adverteerders. Ten slotte is het ook mogelijk dat het aantal recensies van je bedrijf getoond worden wat uiteraard voordelig is indien je klanten je bedrijf of winkel een positieve recensie gegeven hebben. Handelaars met wat marketingkunsten beginnen al meteen acties te bedenken waarbij klanten een waardebon krijgen voor een positieve recensie want des te meer positieve recensies, des te beter je ranking (waar je al zo weinig controle over hebt).

Een ander positief voordeel van dit systeem is dat de kosten enerzijds beperkt blijven en dat het anderzijds gericht is op lokale klanten, zoals je ook in het promofilmpje merkt. Doordat het lokaal is, zal je doorgaans hoger scoren in de zoekresultaten waardoor je minstens 2 maal op de eerste pagina verschijnt: 1x met je advertentie en 1x met je Google Places pagina. Indien je dan nog een eigen site hebt die goed geoptimaliseerd is, dan kan je al 3x op de eerste zoekpagina staan en is de kans wel zeer groot dat de mensen op jouw resultaat klikken.

Executive Summary

Wat? Google AdWords Express in Europa!
En? Momenteel enkel in het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland
Dus? Resultaten (CTR, cost, conversies, …) afwachten en dan wachten tot het in België beschikbaar wordt!

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *