Google AdWords: automatiseer uw biedingen via adwords bid rules-functionaliteit

google-adwords-logoHet beheren van een AdWords-account kost tijd, en dat weten ze ook bij Google. Daarom hebben ze – momenteel alleen in de VS – automated bid rules gelanceerd. Deze nieuwe feature geeft adverteerders het voordeel om 24/24 hun account te beheren terwijl ze zich ondertussen kunnen richten op andere, belangrijke zaken.

Met geautomatiseerde regels is het nu mogelijk om regels op te zetten om het bieden, het budget en status veranderingen te automatiseren op een specifiek deel van je account (geselecteerde keywords, ad groups, campagnes en advertenties) die op een bepaald tijdstip getriggered worden. Zo kunnen geautomatiseerde regels onder andere opgesteld worden voor:

  • het inschakelen van advertenties voor een speciale aanbieding op zondagnacht wanneer de aanbieding live gaat
  • het automatisch verhogen of verlagen van je dagelijks budget naargelang je je CTR- of ROI-doelen wel of niet behaalt
  • het genereren van meer trafiek op de piek shoppingdagen door automatisch op maandagen het dagelijkse budget te verhogen en het te verlagen op woensdagen

De automated rules maken het dus mogelijk om taken die je manueel uitvoert in je Adwords-account en die dus veel tijd in beslag nemen, te automatiseren zodat AdWords het werk eigenlijk voor jou doet.

Hieronder geven we aan de hand van een voorbeeld de instructies weer voor het instellen van geautomatiseerde regels

1. Klik op de ‘Automate’ button in je account

De ‘Automate’ button kan gevonden worden onder Campagnes, Ad groups, Advertenties en keywords tabs. De opties van het menu zullen verschillen naargelang waar je je binnen je account bevindt.

automated_bid_rules

2. Selecteer het type regel dat je wilt instellen

Zo kan je bijvoorbeeld een geautomatiseerde regel instellen om de keyword max CPC biedingen te verhogen wanneer aan bepaalde voorwaarden voldaan is.

automated_bid_rules

3. Selecteer de parameters/criteria voor je regel

automated_bid_rules

4. Bekijk je resultaten in preview en bewaar de regel

Je regel vooraf bekijken zal ervoor zorgen dat je zeker bent dat je de regel goed ingesteld hebt. Dit laat je ook toe om een voorbeeldlijst van veranderingen te bekijken die zouden plaatsvinden indien je de regel direct zou laten lopen.

automated_bid_rules

5. Beheer regels en blijf op de hoogte van veranderingen

Bezoek de ‘rules’ sectie in ‘control panel and library’ om je ingestelde regels te beheren en logs van regels die al gelopen hebben te bekijken.

automated_bid_rules

Nog enkele tips voor wanneer je regels ingesteld zijn:

  • Bekijk alle regels vooraf om er zeker van te zijn dat ze goed ingesteld zijn
  • Houdt de regels en hun ‘gevolgen’ in het oog om er zeker van te zijn dat ze de juiste impact hebben op de prestaties van je account
  • Er kunnen slechts 10 regels per gebruiker per account ingesteld worden

En om af te sluiten, nog een filmpje die de werking van de geautomatiseerde regels uitlegt en enkele voorbeelden aanhaalt:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KBkBNySrnc0&feature=player_embedded[/youtube]

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *