GMail voor iedereen !

Vanaf nu is GMail en de bijhorende, nog steeds groeiende mailbox van 2,8 GigaByte voor iedereen beschikbaar. Dat heeft Google vandaag zelf bekend gemaakt, al wisten ze ook te melden dat de dienst (zoals zovele Google-diensten) nog een tijdje in de bà¨ta-fase zal verkeren.

De lancering van GMail op 1 april 2004 ontketende een revolutie in gratis-email-diensten-land. Tot dan waren mailboxen van enkele MegaByte de norm. Yahoo en Hotmail (van Microsoft) waren en zijn voorlopig nog de grootste spelers op deze markt. Maar door de komst van GMail werd er toch een beetje meer verwacht van gratis email en zowel Yahoo als Hotmail vergrootten de capaciteit van hun mailboxen tot 1 GigaByte. Gelukkig voor hen was de GMail-dienst enkel toegankelijk voor mensen die een uitnodiging van een bestaande GMail-gebruiker hadden ontvangen. Op eBay en andere veilingsites werd er dan ook zwaar gehandeld in uitnodigingen voor GMail. Maar die tijden zijn nu voorbij: iedereen kan zich binnenkort aanmelden en een @gmail.com adres aanmaken.

Google lanceerde de dienst onder het motto “Search, don’t sort” en spoorde de gebruikers aan om hun mails nooit te verwijderen. De centen om de dienst te financieren komen dan ook hoofdzakelijk uit gerichte advertenties. Gericht in die zin dat de mails gescreend worden op keywords en er aan de hand van dat resultaat context-gerelateerde ads verschijnen. Hotmail heeft zich intussen op hetzelfde principe toegelegd. Meteen is ook duidelijk waarom Google oproept mails niet te deleten, zo kunnen ze de interesses van de gebruiker beter inschatten en nog gerichtere ads tonen.

Alhoewel GMail niet voor iedereen zomaar toegankelijk was zijn er intussen toch al enkele tientallen miljoenen gebruikers geregistreerd en hun aantal blijft groeien. Naast de door Google reeds veroverde zoekmachine- en bijhorende advertentie-markt voelen Yahoo en Microsoft nu ook de hete adem van Google in de nek voor de email-markt. En via de voor elke GMail gebruiker toegankelijke online office-achtige toepassingen van Google komt Microsoft Office eveneens in het vizier.

Benieuwd hoe dit de komende maanden zal evolueren…

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *