De gelijkenissen tussen Microsoft, Yahoo! en Guns N Roses

yahoo

Vraag: Wat zijn de gelijkenissen tussen de Microsoft -Yahoo! deal, en de laatste nieuwe cd van Guns N Roses, Chinese Democracy?
Antwoord: De creatie duurde telkens ontzettend lang, er deden de wildste verhalen over de ronde, en wanneer de langverwachte dag dan uiteindelijk was aangebroken, vroegen velen zich af “Is this really it?”.

Begrijp me niet verkeerd. Het is fantastisch dat de twee giganten eindelijk een akkoord hebben kunnen sluiten, maar toch krijg ik het gevoel dat ze een mooie kans gemist hebben. Alhoewel, Microsoft en Yahoo! hebben zelfs een gemeenschappelijk site opgericht. Ok, dat verandert de zaak…

Volgens Comscore hadden de twee zoekmachines de voorbije maand samen een marktaandeel van 28,4%. Niet slecht, maar ook niet goed. De deal in het kort: de volgende 10 jaar wordt Microsoft met Bing de back-end provider voor Yahoo! Search en Search Advertising, terwijl Yahoo! search ads zal verkopen voor zowel Yahoo! als Microsoft. Goed gezien, want Microsoft’s adCenter platform is superieur aan Yahoo’s Panama, believe me.

De combinatie van Microsoft’s technologie met het verkeer van Yahoo! maakt dit een potentieel goede deal voor adverteerders. Maar of het volstaat om het alomtegenwoordige Google van de troon te stoten? Ik denk het niet. Het is wel zeker dat het gecombineerde Yahoo!-Microsoft platform potentieel heeft als advertentiekanaal, maar dan wellicht steeds als aanvulling op Google ads. Maar laat ons hopen dat de deal door een grotere #2 zorgt voor een nieuwe balans in het landschap der zoekmachines, en beide bedrijven zal versterken als mediabedrijven.

Wat ik mis in het akkoord is oa een deftige strategie rond web analytics. Yahoo! heeft door de acquisitie van IndexTools met Yahoo! Web Analytics een zeer mooie troefkaart in handen, en Microsoft was op de goeie weg met sociodemografische data in adCenter Analytics. Wordt hier dan verder niks mee aangevangen? Jammer, het deftig doormeten van alle kanalen is al langer dan vandaag een conditio sine qua non voor een succesvolle online marketing campagne.

En laat ons niet vergeten dat het nog makkelijk een tweetal jaren kan duren vooraleer de integratie rond is. Dat geeft de sluwe strategen uit Mountain View nog voldoende tijd om een tegenoffensief in te zetten.

Ik voorspel daarom dat 29 juli 2009 niet de geschiedenisboeken zal halen als de dag dat het rijk van Google een einde kende, maar eerder als de dag dat Michael Schumacher terugkeerde naar de Formule 1.

Uw mening?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *