Gaat Google Web Search weldra veranderen? Infinite scroll web results

Daar lijkt het alleszins op. Een wijziging die volgens mij wel wat impact zal hebben op verschillende metrics (bv. CTR). Google is momenteel namelijk aan het testen met ‘infinite scroll web results‘. Infinite scroll is iets wat we bij de image search nu al zien, namelijk een box onderaan de pagina die zegt ‘show more results’. Geen ‘Gooooooogle’ meer dus…

In onderstaand filmpje zie je hoe infinite scroll bij de web search in z’n werk gaat:

Infinite scroll kan op twee verschillende manieren geïmplementeerd worden: ofwel met een box ‘show more results’ onder de eerste tien resultaten, ofwel een echte infinite scroll waarbij je letterlijk kan blijven scrollen (en dus niet op een ‘show more results’-button moet klikken).

Een belangrijke vraag die webmasters zich moeten stellen is ‘wat gaat de impact zijn op de zoekers?’ Gaan zij nog steeds tussen de eerste resultaten hun ‘favoriet’ kiezen of zal er nu toch verder naar beneden gescrold worden? Ik moet zeggen dat ik bij de web search de (10) eerste resultaten bekijk en één van die resultaten kies. Zelden of nooit zal ik verdergaan naar de tweede, laat staan de derde pagina. En dat zie je ook aan de CTR van de eerste 50 pagina’s: de elfde pagina heeft een CTR van amper 0,66%. Maar dit zou wel eens kunnen veranderen met infinite scroll.

Maar wat dan met de CTR van lager scorende pagina’s? Gaan zij een hogere click-through rate tegemoet of juist een lagere of zal infinite scroll niets veranderen aan de CTR’s van lager scorende pagina’s?

Impact infinite scroll op CTR en advertenties?

Enerzijds gaat infinite scroll de strijd om de eerste positie(s) eens zo hard verhitten. Anderzijds gaat het voor alle pagina’s, maar vooral voor lager scorende pagina’s, dan eens zo belangrijk worden om een goede page description en page title te hebben. Op die manier zullen zich die pagina’s zich beter kunnen verkopen en zich dus ook beter kunnen onderscheiden van de beter scorende pagina’s en zo hopelijk een hogere CTR behalen.

Een andere mogelijkheid van infinite scroll is dat tussen de zoekresultaten ook advertenties getoond zullen worden en dat de rechterkolom van advertenties ook uitgebreid zullen worden. Want als je naar beneden scrollt, verdwijnen de advertenties uiteraard of Google moest ervoor zorgen dat de advertenties tijdens het scrollen mee naar beneden zakken. Iets wat we nu al bij lokale zoekresultaten zien waarnij de map in de rechterkolom mee naar beneden scrollt.

Mocht Google infinite scroll implementeren (momenteel gaat het nog om een test) in de web search, zal er toch het één en ander moeten veranderen zoals onder andere de plaatsing van advertenties…

google-infinite-scroll

 

1 Comment

  1. PhiCo

    9 months ago

    Al kunnen we geen twee markten of continenten zomaar met elkaar ‘vergelijken’, geef ik toch even een zéér interessant cijfer mee: 80% van alle CTR’s in de US wordt gegenereerd door 8% van de actieve (!) internetbevolking.

    Op zich al stof tot nadenken.

    Eén van de “oplossingen” ligt inderdaad in quasi ongelimiteerde waaier aan advertentiemogelijkheden (contextual, behaviourial, regional, combinatie,..en meer).

    CTR hoort echter niet de enige (of belanngrijkste) parameter te zijn binnen online (advertising). Vergeleken met ‘traditionele’ nog steeds belangrijke media, scoort online soms stukken lager. Afhankelijk type advertising, boodschap e.d.

    Naast hetgeen je opsomt, ligt dus de kracht in de immense kracht in andere vormen om je search, ranking, content e.d. bij de juiste man te brengen, op de juiste plaats, op het juiste moment.

    Wie tot slot niet alle pijlen énkel op social of online verschiet, ziet de absolute kracht van crossline/inline. Dermate doordachte approaches, die een minimum aan “waste” met zich meebrengen.

    All best




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *