Financiële resultaten zoekmachines

Het is weer even tijd voor de financiële resultaten van de zoekmachinebedrijven op te volgen. Microsoft is uiteraard geen ‘pure’ speler, maar toch interessant om steeds de vergelijking te maken, kwestie van de concurrentiestrijd beetje realistischer te kunnen inschatten, al is het hebben van cash en mooie winsten geen garantie op langere termijn.

Hier gaan we. Misschien nog even noteren dat Microsoft rapporteert over Q4 2006, Yahoo en Google over Q2 2007.

Microsoft heeft in het traditioneel goede Q4 op basis van een 13,371 miljard USD zo’n 3 miljard winst gemaakt, en dit tov 2,828 vorig jaar in het zelfde kwartaal.

Google rapporteert onder de verwachtingen van de analysten (alles is relatief) een winststijging van 28% tot 925 miljoen USD. De omzet steeg van 2,46 naar 3,87 miljard USD.

Yahoo toont in Q2 een nettowinst van 160 miljoen USD tov 164 miljoen vorig jaar, bij een omzetstijging van 1,58 naar 1,7 miljard USD.

Er zit duidelijk een verschil in snelheid waarmee deze bedrijven stappen vooruit maken in zowel winst als omzet. Als we marktleider Google als referentiepunt nemen bevestigen deze cijfers verschillende studies en voorspellingen dat de online reclamebudgetten in Search Marketing zouden gaan verdubbelen de komende jaren. Een omzetgroei van 50% tov hetzelfde kwartaal vorig jaar is daar zeker een goede aanzet toe.

1 Comment

  1. Joris Roebben

    16 months ago

    En door de “tegenvallende resultaten” kelderde het aandeel van Google. Het verloor vrijdag op Wall Street 7,3% van z’n waarde. De waarde van Google daalde hierdoor met zo maar even 12 miljard dollar.
    En dat omdat de winst per aandeel slechts 2,93 dollar bedroeg i.p.v. de door analisten vooropgestelde 3,01 dollar.
    Eric Schmidt, CEO van Google, verklaarde (terecht) in de Financial Times dat hij zich nog geen zorgen maakt…
    :-)




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *