22.08.2013 - Creativity

Hoe creëer je een Facebook wedstrijd met impact?

Een Facebook actie die meteen viraal gaat en een immense populariteit vergaart? Een geheim recept kunnen we er niet voor geven, maar deze tips helpen je ongetwijfeld al een stuk op weg…

6 tips voor een Facebook actie met impact

  • Zorg dat de prijs die de fans kunnen winnen evenredig is met de inspanningen die ze ervoor moeten doen.
  • Voorzie een fangate, dat betekent dat geïnteresseerden enkel kunnen deelnemen aan de wedstrijd als ze fan zijn van jouw Facebook pagina. Zo kan je ook in de toekomst met je fans communiceren via de Facebook pagina van je merk.
  • Vraag het emailadres van de deelnemers, zodat je ze kan opnemen in de database en achteraf nog kan blijven communiceren.
  • Bevestig hun deelname onmiddellijk per mail.
  • Zorg dat de fans je wedstrijd kunnen sharen. Je kan ook de mensen de kans geven om een tweede keer deel te nemen aan de wedstrijd als ze deze sharen. Door extra voordeel te koppelen aan het sharen van de wedstrijd, kan je het viraal effect vergroten. Delen via email of andere sociale media is ook een mogelijkheid.
  • Design de wedstrijd zo dat de deelnemers ook na deelname een inspanning moeten leveren om de kans op winst te vergroten.

Tips om je wedstrijd te promoten

  • Plaats verschillende posts op Facebook, Twitter, je blog, je newsletter, je website, je verpakking… om je wedstrijd te promoten. Zorg dat het leuk en entertainend blijft. Je kan bijna dagelijks hierover communiceren, als je maar voor voldoende variatie in je boodschap zorgt.
  • Spoor je netwerk aan om de actie te delen en neem de wedstrijd op in je email signatuur, zelfs zo kan je deelnemers winnen.
  • Plaats een nieuwe coverfoto op je Facebook pagina met een link naar de wedstrijd. Zorg ook voor een duidelijke call-to-action.
  • De advertising mogelijkheden van Facebook zelf kunnen voor een extra boost zorgen.
  • Zorg dat de deelnemers en fans naar de wedstrijd terugkeren, door het mogelijk te maken om opnieuw deel te nemen, door van tijd tot tijd namen van tussentijdse winnaars bekend te maken. Bovendien creëer je zo opnieuw de mogelijkheid om over de wedstrijd te communiceren.

Gouden tip

Er bestaat geen geheim recept om te slagen in je opzet in de nieuwe digitale wereld van sociale media, blogs en websites. Trial & error is de boodschap!

Bron: Bloovi

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans