Facebook Timeline nu ook voor bedrijven

Sinds woensdag heeft Facebook enkele updates uitgevoerd in het populaire sociale netwerk. Naast een aantal kleine veranderingen is het meest in het oog springende item toch wel de Timeline die nu ook voor Pages actief wordt. Deze nieuwe verandering zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het dan ook zover .De beruchte Timeline was tot nu toe enkel ingevoerd voor persoonlijke profielpagina’s, maar nu kunnen dus ook bedrijven gebruik maken van de Timeline voor hun merkpagina. En kunnen wordt al snel moeten, want op 30 maart zal iedereen de switch moeten maken naar de Timeline. Ook hier laat Facebook de bedrijven dus geen keuze…

Toch lijkt het ons dat de Timeline voor bedrijven heel wat voordelen kan hebben. Alle bedrijven hebben namelijk de toch de intentie hun producten en merknaam zo bekend mogelijk te maken. Met de Timeline en de bijhorende coverfoto hebben bedrijven daarmee meer mogelijkheden dan bij de oude Pages. Door een opvallende coverfoto te uploaden kan je meteen de aandacht van de bezoeker trekken en vasthouden.

Net zoals bij de persoonlijke profielpagina’s moeten bedrijven toch wel hun wall posts even op orde brengen. Wall posts uit het verleden worden namelijk makkelijker terug te vinden. Voor sommige bedrijven kan het misschien wel een pijnlijke confrontatie zijn met een mislukte campagne uit het verleden.

De Timeline dient er natuurlijk voor om volledig ingevuld te worden. Ook merken kunnen hun volledige Timeline invullen, vanaf hun oprichting tot nu. Voor sommige bedrijven kan dat dus wel wat opzoekwerk met zich meebrengen, indien ze een volledig overzicht willen geven van de levensloop van hun merk.

Toch blijven we ervan overtuigd dat de Timeline voor bedrijven heel wat voordelen kan bieden. De gigantische 851 x 315 pixels coverfoto wordt als het ware een grote branding banner, waar je als merk heel wat mogelijkheden mee hebt. Facebook biedt je hier de kans om je hele identiteit te bundelen in één sprekende foto. Sommige bedrijven hebben al geëxperimenteerd met de Timeline, met heel wat mooie resultaten. De voorbeelden in dit artikel kunnen zeker dienen als inspiratie voor je eigen bedrijfspagina.

Zoals je ook kan merken is er van overdreven reclame in de coverfoto geen sprake. Dit is ook tegen de Facebook Guidelines. De coverfoto is geen reclamebanner, maar hoort bij je bedrijfspagina. Facebook spoort je hiermee aan om creatief te zijn met deze ruimte. De coverfoto moet je hele identiteit als het ware samenvatten in één beeld. Op de pagina van Manchester United zien we bijvoorbeeld juichende spelers die een trofee in de lucht steken, waarmee duidelijk het succesvolle karakter van de club wordt gesymboliseerd.

Denk dus zeker goed na over de coverfoto die je wil gebruiken voor je bedrijfspagina. Het is het eerste dat zal opvallen voor de bezoekers van je pagina, dus de foto moet zeker aantrekkelijk zijn en je bezoekers aansporen om verder te kijken.

Executive Summary

Wat? Facebook rolt de Timeline nu ook uit voor Pages
En? De mogelijkheden voor bedrijven groeien door gebruik te maken van een mooie coverfoto.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *