Facebook Pages redesign. Wat vinden jullie ervan?

Facebook_PagesVoor diegenen die het nog niet gemerkt hadden, Facebook is zo’n 5 dagen geleden begonnen met het uitrollen van een nieuw design voor Facebook Pages. Meerbepaald de fan- en/of bedrijfspagina’s op Facebook worden aangepast. Zo zouden ze meer lijken op gebruikersprofielen wat voor meer interactie zou moeten zorgen.

Vernieuwde lay-out

De gebruikersprofielen werden in december al aangepast en sindsdien is bij Facebook de intentie gegroeid om ook de Facebook pages aan te passen. De meest opmerkelijke verandering is de lay-out (zie onder voor oude en nieuwe lay-out). De menu’s links en rechts werden aangepast. En ook de tabs (prikbord, info, foto’s, …) werden verwijderd en in het linkermenu geplaatst. Dit zou de navigatie op de Facebook Pages moeten verbeteren. Het ziet er alleszins een stuk beter uit en volgens ons is Facebook ook in hun opzet geslaagd en is de navigatie inderdaad verbeterd.

Andere veranderingen zijn het informatieveld aan de linkerzijde. Deze werd verwijderd wat wel een beetje jammer is, aangezien beheerders hier de mogelijkheid hadden om enkele keywords in te voegen zodat de vindbaarheid van hun Facebook Page vergroot. Maar volgens Facebook zouden beheerders net als bij gewone gebruiksprofielen informatie over hun bedrijf of merk kunnen toevoegen onder de paginatitel.

Ook het rechtermenu werd aangepast. Waar vroeger veelal enkel advertenties getoond werden, kunnen nu de paginabeheerders getoond worden, aanbevolen pagina’s alsook een weergave van het aantal vrienden op Facebook dat die specifieke pagina geliked heeft.

Paginabeheerders zouden, als het goed is, al een mail moeten ontvangen hebben van Facebook waarin ze de mogelijkheid krijgen de nieuwe lay-out toe te passen op hun Facebook Page(s). Ook hebben ze de mogelijkheid om eerst het design nog wat te tweaken vooraleer hun Page met de nieuwe lay-out te lanceren.

Nieuwe features voor de gebruikers

De nieuwe Facebook fanpagina lijkt nu dus echt heel sterk op de nieuwe gebruikersprofielen en dit heeft zo zijn redenen. Volgens Facebook leiden de nieuwe Facebook Pages ertoe dat er meer gecommuniceerd zal worden. Hierbij zal de lay-out een grote rol spelen maar ook enkele nieuwe features zouden de communicatie moeten verbeteren. Zo kan je makkelijker updates en news feeds van pagina’s die je geliked hebt volgen en kan je ook op andere Facebook Pages liken en comments geven. Maar ook het delen wordt uitgebreid: zo kunnen relevante pagina’s naar voren geschoven worden en kan je net als bij een gebruikersprofiel de belangrijkste foto’s van je pagina bovenaan weergeven. Ten slotte wordt ook het gebruikersengagement verhoogd. En er is ook een sectie voorzien waar gebruikers de vrienden en interesses die ze gemeen hebben met jouw Facebook Page kunnen ontdekken.

Nieuwe features voor de page admins

Uiteraard zijn er ook voor de beheerders nieuwe features gelanceerd. Deze features zijn net als de features die gericht zijn op gebruikers, bedoeld om het delen en het engagement te vergroten. Zo krijgen beheerders de mogelijkheid om als ‘Page’ te communiceren en dus niet als individu. Op die manier kunnen ze  communiceren met andere pagina’s door dingen te liken of comments te geven. Jammer genoeg is dit alleen beperkt tot andere Facebook Pages, het is dus niet mogelijk om op een gebruikersprofiel te gaan reageren tenzij die gebruiker iedereen toelaat zijn pagina te bekijken en erop te reageren. Dit is echter een beperkt deel aangezien iedereen de privacy settings ondertussen wel weet staan en aangepast heeft.

Daarnaast wordt ook de ‘Everyone’ filter geïntroduceerd die ervoor zorgt dat de meest interessante of relevante posts en conversaties bovenaan getoond worden.

Al de updates zorgen er dus voor dat Facebook Pages meer en persoonlijker kunnen gaan communiceren met hun fans en vrienden op Facebook en met de Pages die zij interessant vinden. Facebook kondigt nog meer updates en nieuwe features aan waarvan we hopen dat ze het delen van content en de communicatie met fans en vrienden nog meer verbeteren.

‘Page admins‘ kunnen nu dus al de nieuwe lay-out toepassen op al hun Facebook Pages. Op 10 maart zal Facebook zelf alle Facebook Pages automatisch aanpassen aan de nieuwe lay-out. Wanneer ze ervoor kiezen om hun pagina te updaten, krijgen ze keuze tussen meteen de update of eerst een voorbeeld. Kies je voor het voorbeeld, dan geeft Facebook je een kleine ‘rondleiding’ langs de vernieuwe lay-out en features.

Wat denken jullie ervan?

Hebben jullie de nieuwe lay-out al toegepast op je Facebook fanpagina of heb je de nieuwe lay-out al ergens gezien? Wat is jullie mening erover? Is het een verbetering of is het alleen maar ingewikkelder geworden? Laat ons zeker weten wat jullie van de nieuwe mogelijkheden en lay-out vinden!

Facebook_pages_old
Facebook_pages_new

1 Comment

  1. shabnam

    10 months ago

    volgens mij het is alleen maar ingewikkelder geworden, en bovendien fans kunnen elkaar niet zien op een fan page met een nieuwe Lay-out en dat vind ik echt jammer.zo lijk dat het pagina niet actief is.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *