Facebook marketing is meer dan adverteren!

Facebook's gebroken hart
Social media marketing is een term die steeds vaker voorkomt. Toch zijn er veel bedrijven die social media niet volledig begrijpen. Ze zien het als een nieuw medium om dezelfde boodschap te versturen en ze maken geen onderscheid tussen de verschillende online communicatiekanalen.

Een onderzoek van Exacttarget toont de grootste fouten die bedrijven kunnen maken met social media. In een eerder artikel bespraken we reeds e-mailmarketing. Nu is het de beurt aan acebook. Waarom zijn potentiële klanten niet meer tevreden nadat ze op “vind ik leuk” geklikt hebben? Hoe komt het dat fans zich defrienden?


Je bent te opdringerig

Iedereen heeft een hekel aan mensen die je constant lastig vallen zonder je toestemming. Telemarketeers of lastige verkopers aan huis: je bent ze liever kwijt dan rijk.

Veel bedrijven begrijpen echter niet dat ze ook op social media te opdringerig kunnen zijn. Fans laten zien dat ze je merk liken, maar dat impliceert niet altijd dat ze beste maatjes willen worden.  Overdrijf dus niet met het aantal berichten dat je post of je fans zetten een punt achter een vaak prille relatie!

Je biedt geen meerwaarde ten opzichte van andere merken

Veel Facebook-gebruikers krijgen een overdosis aan marketingberichten in hun nieuwsoverzicht. Om Facebook nog enigzins bruikbaar te houden moeten ze dus regelmatig bedrijven unliken. Wil je dit vermijden? Zorg dan voor een unieke touch aan je pagina.

Je communiceert geen waardevolle content

Veel bedrijven gebruiken social media om steeds dezelfde berichten uit te sturen. Als je geen meerwaarde kan bieden voor je Facebook fans, hebben ze je helaas niet nodig. Dit betekent natuurlijk niet dat je altijd op een grappige manier moet communiceren. Geef je fans waardevolle en relevante content.

Je vertroetelt je fans niet meer

Er zijn ook tal van kleinere redenen waarom je Facebook marketing niet echt werkt. Het houden van wedstrijden op social media is bijvoorbeeld erg populair, maar vaak gaan je fans snel weg als er geen prijzen meer te rapen vallen.

Bait and switch

Sommige fans unliken je pagina omdat je berichten te promotioneel zijn. Anderen defrienden zich omdat je niet genoeg deals aanbiedt. Het is belangrijk om een duidelijk doel te hebben voor je Facebook pagina zodat fans niet met verkeerde verwachtingen op de “vind ik leuk” knop klikken. Een bait and switch werkt misschien op korte termijn, maar levert je weinig trouwe fans op!

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *