Facebook Investeerder verklaart waarom social voorbij is

Een interessante presentatie, gegeven door een rocker, Roger McNamee, met mediainteresse (en toevallig raadslid van enkele grote mediabedrijven, waaronder facebook). Als je even hebt, neem er je tijd voor. Hij probeert de toekomst te voorspellen (dat is wat VC’s doen en goed in zouden moeten zijn).

Enkele van zijn uitspraken samengevat:

het verval van Microsoft levert ons de opportuniteiten van de toekomst: in 3 jaar tijd zijn ze teruggevallen van een marktaandeel in internet geconnecteerde machines van meer dan 90% naar minder dan 50%

Ben er trouwens niet zozeer zeker van dat Microsoft verval kent (klinkt wel goed). Hebben net een recordjaar neergezet (+70 miljard US$ jaaromzet). Toegegeven: het is vooral serversoftware dat het goed doet. Maar het is toch ‘the age of the cloud’?

Google is in een strategisch moeilijke situatie: Op mobieltjes is slechts 1% van de activiteiten ‘Search’. Google heeft een probleem, en moet meer media-like gaan denken. Wat ze trouwens meer en meer beginnen te doen, als je het mij vraagt. Inclusief het binnenhalen van media-kennis.

HTML 5 rules:= de nieuwe programming taal. Een webpage wordt opnieuw een canvas waar de creativiteit van de ontwerper niet meer botst met de limieten van alle andere html-talen. HTML5 verlost de mediabedrijven van apple, omdat alles in html5 apps zijn zonder dat je apple (een tussenpersoon) nodig hebt.De 30% die Apple neemt op app-verkoop zal vervallen met HTML5. HTML 5 is geen technisch probleem, het is een creativiteitsprobleem.

Apple domineert de tablet markt: We hebben de iPad nodig om te leren wat we met html5 beter kunnen doen dan de ipad ons toelaat.

Mobile: Apple, Microsoft en Google begrijpen de mobiele niet inzake user interface en gebruik ervan. Er ligt hier nog een grote opportuniteit. Facebook heeft besloten om ‘Twitter on asteroids’ te zijn en geld te verdienen op zijn ‘social graph’ (sociale kennis via facebook social connect, vandaag nog gratis, wat ze hoogstwaarschijnlijk betalend gaan maken)

Social is over: Social is nu een feature. Ook Google beweert dat het social nu ‘commodity’ gemaakt heeft (moet hierover nog een artikeltje schrijven).  In plaats van nog verder te investeren in social zouden we beter de content juist  beginnen te presenteren en aan te bieden.

– Apple’s dominatie in tablets: Apple koopt 50% van de flash-geheugen wereldmarkt. Dat is een stevige concurrentiepositie.

Zijn aangewezen investeringsstrategie:

– Vergeet Social, focus op cloud, html5 en multiscreen bedrijven.

De presentatie over de toekomst van social:

 

Gelezen via:

http://www.businessinsider.com/roger-mcnamee-video-2011-7?utm_source=twbutton&utm_medium=social&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=sai

Executive Summary

Wat? Is social media over? Nee, niet echt. Investeren in social media bedrijven is over.
Waarom? Social media is commodity, de contentpresentatie op verschillende ‘screens’ kan beter.
Hoe? Via HTML5

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *