Facebook in Nederland

Nederland

Men beweert soms dat Nederland lichtjaren voorligt op België wat betreft e-marketing en social media. Voor Facebook ligt dit toch wel anders. In een vorige post hebben we de positie van Facebook in België reeds besproken aan de hand van de statistieken van Socialbakers. Nu bekijken we de situatie in Nederland.

4.277.640 Nederlanders op Facebook

Nederland telt 4.277.640 Facebook gebruikers: dat komt neer op 28,76% van de volledige internetpopulatie of 25,49% van de totale bevolking. Het bereik in Nederland ligt echter ver onder het Europese gemiddelde van 42,43%. Ook in vergelijking met België (39,56%) doet Nederland het niet zo goed op Facebook.

De oorzaak hiervan ligt waarschijnlijk bij Hyves. Hyves is erg populair in Nederland, waardoor minder mensen overstappen op Facebook. Met meer dan 9 miljoen Nederlandse accounts is de kans groter dat je vrienden op Hyves zitten dan op Facebook.

Meeste gebruikers in Nederland tussen 25 en 34 jaar

De grootste groep zijn de 25- tot 34-jarigen met 32%. Met 28% ligt de groep 18-24 aan kop. Hou er wel rekening mee dat die categorie maar zeven jaar omspant. Ook de groep 16- tot 17-jarigen is erg interessant. Het is duidelijk dat Facebook vooral de jongere generatie aantrekt.

Toch mogen we de groep 35+ niet negeren. Met 32% van de totale populatie betekent dit nog steeds meer dan 1,3 miljoen gebruikers.

Evenveel mannen als vrouwen

Met een perfecte 50-50 verdeling is er duidelijk geen verschil tussen de vertegenwoordiging van Nederlandse vrouwen ten opzichte van Nederlandse mannen op Facebook.

Adverteren op Facebook

De gemiddelde kost per klik (CPC: $0,93) en kost per duizend vertoningen (CPM: $0,40) ligt in Nederland lager dan in landen zoals de Verenigde Staten (CPC: $1,15: CPM: $0,49), maar hoger dan in België (CPC: $0,42: CPM: $0,18).

In Nederland is adverteren op Facebook schijnbaar goed ingeburgerd. De prijzen liggen veel hoger dan in België. Dit wijst op stevige concurrentie. De prijzen liggen echter nog onder de Amerikaanse gemiddelden. Afhankelijk van je doelgroep zijn er waarschijnlijk nog voldoende opties om te adverteren met een goede return.

Sterke merken op Facebook

De Facebook pagina van KLM is het sterkste Nederlandse merk op Facebook. KLM Royal Dutch Airlines weet hoe het met Facebook moet omgaan. Dit merken we niet alleen aan het aantal fans dat de pagina heeft (163.370), maar ook aan de berichten die KLM plaatst.

De onderneming converseert met fans op het prikbbord. Klanten met problemen worden onmiddellijk geholpen. Zulke persoonlijke oplossingen creëren trouwe fans. Andere bedrijven kunnen hiervan leren. Negatieve posts kan men modereren. Speel kort op de bal en biedt een duidelijk antwoord wanneer fans vragen stellen op Facebook!

Hoe gaat KLM om met taal? De onderneming converseert in het Engels, tenzij voor antwoorden op Nederlandse commentaren. Met een Engelse pagina spreekt het een grotere groep aan, terwijl Nederlandse antwoorden blijk geven van respect voor alle Facebook fans.

3 Comments

  1. Peter Minkjan

    10 months ago

    Een tijdje terug heb ik ook een analyse gemaakt van Facebook in Nederland. Alhoewel de data nu al weer achterhaald is, vind je hier wel meer info over onder andere de Facebook penetratie per stad en meer gebruikersdata.

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110121_facebook_in_nederland_een_analyse/

    Daarnaast heb ik vorige week een overzicht gemaakt van de 25 grootste Nederlandse merken op Facebook. Mede doordat de lijst van Socialbakers incompleet en in sommige gevallen incorrect is. Gerekend over het aantal Nederlandse fans is dan niet KLM de grootste maar Pathe. Die lijst vind je op: http://facebookpro.nl/2011/04/de-25-grootste-nederlandse-merken-op-facebook/




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *