12.05.2011 - Social

Facebook advertising: biedt Facebook een goede ROI?

Facebook beschikt over een zeer actieve, uitgebreide en uiteenlopende gebruikersdatabank van relatienetwerken en gegevensprofielen. Het heeft dus enorm veel potentieel om gerichte advertenties de wereld in te sturen. Toch merken we dat er in België weinig bedrijven de mogelijkheden kennen.

Vormen van Facebook adverteren

De meest gebruikte vorm van adverteren op Facebook vind je aan de rechterkant van het scherm. Onder de noemer 'gesponsord' zie je advertenties die eruit zien zoals de verhalen die je vrienden met je kunnen delen: een kleine foto en 140 tekens aan tekst.

Het is een vorm van adverteren die perfect gemaakt is op maat van Facebook. De advertenties passen mooi in de interface en zullen dus minder snel storen. Aan de andere kant vallen ze ook minder op.

Voor echt grote adverteerders biedt Facebook meer opties. Zo kunnen ze video advertenties in Facebook games incorporeren. Als een Facebook gebruiker op een dergelijke advertentie klikt wordt hij hier zelfs €0,7 voor betaald.

Targeting

Eén van de grote voordelen van adverteren op Facebook is de enorme hoeveelheid aan informatie die gebruikers delen. Zo kan je jouw doelgroep onder andere targetten op plaats, interesse, leeftijd en geslacht.

Toch mis je nog altijd relevante informatie die je wel krijgt bij AdWords. Adwords biedt je de mogelijkheid te targetten op specifieke keywords waardoor je het perfecte aanbod kan doen voor de klant. Bij Facebook moet je echter algemener zijn, omdat je klanten niet aanspreekt op het moment dat ze zoeken naar een product.

CPC en CPM

Facebook biedt de twee bekendste betaalopties voor adverteren op het internet: kost per klik (CPC) en kost per duizend vertoningen (CPM). De voordelen van iedere optie spreken voor zich. Met een kost per klik weet je exact hoeveel personen je website zullen bezoeken voor je budget. Met kost per duizend vertoningen weet je hoeveel mensen je bericht zullen zien.

Kost per klik lijkt een duidelijk voordeel te hebben. Je kan een veel betere schatting maken van de ROI als je exact weet hoeveel bezoekers je naar je website gaat trekken. Met kost per duizend vertoningen kan je de naamsbekendheid echter verhogen.

Als je click-through-rate (CTR) hoog is, moet je minder betalen. Je hebt echter de CTR niet helemaal zelf in de hand. Je kan enkel je advertentie zo goed mogelijk targetten op je doelgroep en een duidelijke call-to-action toevoegen.

AdWords of Facebook?

Zoals eerder vermeld, biedt AdWords een beter inzicht in je klanten. Dit zorgt ervoor dat de meeste adverteerders een veel hogere CTR opmerken met advertenties op de zoekmachine dan met advertenties op Facebook.

Betreft conversies is AdWords ook een betere optie. Je kan klanten benaderen op het moment dat ze op zoek zijn naar de producten die je aanbiedt. Hierdoor is de kans groter dat ze iets gaan kopen, terwijl ze op Facebook meer aandacht hebben voor foto's van een dronken vriend of vriendin.

In Google kan je anderzijds geen beelden gebruiken om je advertentie te ondersteunen. Hierdoor is het moeilijk om een duidelijk beeld van je merk over te brengen. Binnen AdWords kan je echter ook kiezen voor het Display Netwerk waar je onder andere met banners en video advertenties je merk kan ondersteunen. Deze advertenties hebben echter dezelfde nadelen als Facebook, met minder opties voor targeting dan Facebook.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans