Facebook advertenties populairste online display ads in VS

Een online ad op Facebook voor Evian
Online display ads zijn geen nieuwe uitvinding. De markt vond zijn intrede met banners. Sinds de beginjaren van het internet hebben adverteerders hun weg al gevonden naar het internet om advertenties te gebruiken voor merkbekendheid en website traffic te genereren.

Maar het internet verandert razendsnel. Google heeft bijvoorbeeld het landschap van online advertising op zijn kop gezet met search engine advertising. Ook display advertising heeft nieuwe modellen ontdekt. Mini-games en video zijn doodnormaal en de gesponsorde berichten van Facebook geven een eigen draai aan advertising. Hieronder kan je de drie meest voorkomende advertentievormen van dit moment ontdekken.

Wie leidt de markt van online display ads?

Als we naar search engine advertising zouden kijken, komt Google als winnaar uit de bus. De zoekmachine is veruit de populairste ter wereld en gebruikt dit om maximalel inkomsten uit Adwords te halen.

Op vlak van display ads lopen ze echter achter op Facebook en Microsoft. Via het Microsoft Adcenter kan je op zowel het Yahoo! netwerk als op het Microsoft netwerk adverteren. Samen staan ze toch nog niet zover als Facebook. Volgens onderstaand onderzoek van ComScore worden er dubbel zoveel Facebook advertenties getoond dan display advertenties op het netwerk van Microsoft en Yahoo!.

Dit bewijst dat Facebook een gezonde financiële basis heeft. Én een niche heeft gevonden voor advertenties op het internet waar momenteel relatief weinig concurrentie is. Bing, Yahoo! en Google tonen geen display ads op hun zoekmachines, terwijl Facebook zijn volledige netwerk kan gebruiken voor dergelijke advertenties.

Tabel van online display ad publishers door Comscore

In België en Nederland

Uit cijfers van Socialbakers blijkt dat online display ads op Facebook in België en Nederland minder populair zijn. In Nederland is Facebook nog volop bezig de markt te veroveren, terwijl Hyves al een gigantisch marktaandeel heeft. In België zijn de CPC-kosten dan weer erg laag vergeleken met het wereldwijde gemiddelde, wat wijst op weinig concurrentie of weinig interesse in Facebook advertenties.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *