Enhanced Campaigns: wat als je niet zelf upgrade voor 22 juli?

Enkele maanden geleden kondigde Google op de Adwords blog de komst van Enhanced Campaigns aan, de grootste update van het Adwords platform sinds het ontstaan ervan. Volgens Google moeten de Enhanced Campaigns de adverteerders onder andere meer mogelijkheden bieden wat betreft targetting op vlak van device, tijdstip en locatie.

Deadline op 22 juli

Deze week kondigde Google aan dat al 3 miljoen campagnes zijn overgezet naar enhanced door de gebruikers zelf. Door je campagnes als adverteerder zelf over te zetten, kan je zelf de settings van je campagne bepalen. Maar wat gebeurt er als je je campagnes niet zelf upgrade voor de deadline van 22 juli? Je campagnes zullen dan automatisch overgezet worden, maar welke settings zullen je campagnes dan krijgen?

Adwords campagnes worden door Google per default zo ingesteld dat ze gebruikers targetten over alle devices. Geüpgrade campagnes vereisen altijd een mobile bid adjustment, die je bod, je positie en klikvolume op mobiele devices zal bepalen. Zoals al bekend zal het mobiele bod kunnen worden aangepast door een percentage van het standaard bod in te geven.

Mobiele bod in functie van oude settings

Google zal je mobiele bod aanpassen in functie van de settings van je verouderde campagne. Natuurlijk ben je wel vrij om dit bod nadien nog zelf aan te passen. Dit zijn de mogelijke scenario’s:

  • Campagnes met enkel targeting op tablets en mobile -> +0% bid adjustment
  • Campagnes met enkel targeting op mobile  -> +0% bid adjustment
  • Campagnes met enkel targeting op tablets  -> bid gebaseerd op dat van vergelijkbare adverteerders
  • Campagnes met targeting op computers  -> bid gebaseerd op dat van vergelijkbare adverteerders

Speciale gevallen

De 4 bovenstaande gevallen dekken alvast de overgrote meerderheid van de Adwords campagnes. Maar er zijn natuurlijk altijd speciale gevallen, zoals het adverteren in het Display netwerk met device-specifieke targetting. Voor details over deze speciale gevallen, raadpleeg je best het Adwords Help Center.

Executive Summary

Enhanced Campaigns
Je hebt tot 22 juli de tijd om je Adwords campagnes zelf over te zetten naar Enhanced. Wat gebeurt er als je dit niet doet?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *