En daar gaan de Pay-Per-Action campagnes…

Eind augustus stopt Google met pay-per-action campagnes. De feature was weliswaar enkel nog maar beschikbaar in beta-versie en dus enkel maar op uitnodiging maar zal dus niet voor het grote publiek beschikbaar worden. De geruchten deden al langer de ronde dat PPA-campagnes op hun laatste benen aan het lopen waren maar nu is het dus officieel.

Google biedt in de plaats 2 ‘nieuwe mogelijkheden’:

  • Bij de Conversion Optimiser-tool moet je kost per actie-targets (CPA) instellen, op die manier wordt er bij elke bieding berekend hoeveel uw kost per klik (CPC) moet bedragen om de vooropgestelde CPA target te halen. Een extra pluspunt hierbij is dat de Conversion Optimiser nu ondersteund wordt door Adwords Editor en de Adwords API. De voorwaarde dat er minimum 200 conversies per campagne moet gehaald worden is voor deze categorie geen probleem aangezien het minimumaantal conversies voor een PPA-campagne op 500 lag.
  • Het Google Affiliate Netwerk heeft quasi dezelfde eigenschappen zoals elk ander Affiliate programma (TradeDoubler, TradeTracker, Zanox, M4N, Daisycon, etc). Zo kan je hier ook een CPA instellen voor de verschillende acties op een website. Belangrijk hierbij is dat het Google Affiliate Netwerk alleen maar beschikbaar is voor adverteerders in de US.

8 Comments

  1. Ruud Kok

    15 months ago

    Je vergeet M4N ;)

    Bovendien is het zo dat Google enkel haar huidige implementatie van PPA in het AdSense programma gaat stopzetten. In plaats daarvan hebben ze hun eigen affiliate programma gestart. Daarvoor gebruiken ze het platform van Performics, de PPA tak van het recentelijk overgenomen DoubleClicks.

    Hiermee komt er op (korte) termijn een zeer grote speler op de markt bij, die enerzijds de affiliate business meer aandacht kan geven, maar anderszijds dus ook een beduchte concurrent kan (en zal) worden. Ik ben zelf heel erg benieuwd hoe men om gaat met het accountmanagement, want voor het opzetten van succesvolle affiliate campagnes is schaalbaarheid niet de enige factor, persoonlijk contact en ondersteuning zijn essentieel om van affiliate marketing echt een succes te kunnen maken.

  2. Tom Bogaert

    15 months ago

    hey ruud,

    bedankt voor je niet-commerciële toevoeging. :-)
    Inderdaad, een serieuze concurrent voor jullie. Maar ik ben ervan overtuigd dat jullie wel creatief genoeg zijn om dit om te buigen in een opportuniteit.

  3. Paul Schoenmakers

    15 months ago

    Alleen maar kansen voor de gehele markt schat ik zo in. Volgens mij gaan we er allemaal beter van worden.

    Goede ontwikkeling!

  4. Tom Bogaert

    15 months ago

    Affiliate marketing management wordt belangrijker????

  5. Paul Schoenmakers

    15 months ago

    Wellicht dat juist die persoonlijke aandacht het verschil kan maken tov het ‘anonieme’ google..

    Plus voor veel kleinere adverteerders zal Affiliate Marketing wellicht laagdrempeliger worden.

    Je ziet het eigenlijk al in de NL markt het afgelopen jaar. Er zijn al aardig wat partijen die zich richten op Dedicated Affiliate Management.

  6. Kenneth

    15 months ago

    Hopelijk wordt het Google Affiliate netwerk snel op de Europese markt gelanceerd. Echt benieuwd wat dit gaat geven?

  7. Tom Bogaert

    15 months ago

    laagdrempeliger? dan zullen de setup-fees en de maandelijkse network access fees toch lager moeten of zelfs verdwijnen. Ik denk niet dat Google dit gaat aanrekenen. right?

  8. Tom Michiels

    15 months ago

    redactie: we willen geen partijen vergeten, dus het lijstje is uitgebreid




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *