Emakina eet TheReference op

Webagency Emakina neemt sectorgenoot TheReference over. Volgens Emakina’s persbericht neemt het alle aandelen over voor 1,2 miljoen euro, gefinancieerd met eigen middelen, opgehaald door de recente beursgang op Alternext. TheReference telde zo’n 40-tal personeelsleden en had een omzet van om en bij de 4 mio Eur en had naar verluid redelijk wat problemen om het hoofd boven water te houden. Voor 2007 zou het op weg zijn om een negatieve tendens om te buigen naar een positieve EBITDA.
The Reference is nummer 5 in deelnames of overnames die Emakina voltrok na z’n beursgang op Alternext. In Gent blijkt men zeer opgetogen met de overname, na de moeilijke laatste jaren.

Buitenlandse overnames, die begrijp ik, service verrijkende overnames, zou ik begrijpen, maar het overnemen van een concurrent in dezelfde geografische markt kan m.i. alleen maar als het een koopje is, waarover ik me hier verder niet over uitspreek. Het is niet dat er nu minder concurrentie gaat zijn op de markt. De plaats van TheReference in pitches wordt gewoon ingenomen door een andere concurrent. Andere, voor ons onzichtbare voordelen, zijn er ongetwijfeld.

3 Comments

  1. Olivier De Doncker

    16 months ago

    Dear Tom,

    1) The Reference is “number 4” in the list since we’re listed on Alternext (Design is Dead, SunTzu, groupe Reflect and now The Reference).

    2) We did not buy The Reference to “kill” a competitor. Our goal is to reach a critical size in order to better serve our clients at a European level. Please also note that The Reference is a very strong brand in Flanders, while Emakina is bigger on the French-speaking side.

    Olivier.

  2. Tom Bogaert

    16 months ago

    Olivier,

    1. Thanks for the correction, I can’t keep up!
    2. I think you did a terrific deal, TheReference is indeed still a strong brand in Flanders. But as you mentioned yourself, if Emakina is focusing to help their customers on a European level, I would have thought it would have been more interesting to invest in companies that are outside your home-country.

    But I get the Dutch/French part of your decision. I also understand that you didn’t buy it to kill it, my remark was: if you buy it, they probably won’t be a competitor anymore in pitches and thus this will create opportunities for an other competitor that wouldn’t have been invited to the pitch if you were still 2 unbound companies. I guess you were competitors in the past.

    Anyway, the title of this post is probably a little bit ‘strong’, but then again, shouldn’t titles be that way? The post was meant as a critical view upon the strategy of Emakina. I’d like to conclude that this probably was a good opportunity for you at a very good price (because of the brand, etc..).

    I wish you all the best!

  3. Olivier De Doncker

    16 months ago

    > I would have thought it would have been more interesting to invest in companies that are outside your home-country.

    But that’s what we did with SunTzu in The Netherlands and groupe Reflect in France ;-).




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *