Een nieuwsbrief maken en versturen: 10 fundamentele tips

Ook al kunnen we tegenwoordig de overload aan e-informatie niet ontkennen, toch zijn nieuwsbrieven nog steeds een veel gelezen product. Tenminste als je ze goed opstelt, met de nodige aandacht voor opbouw, inhoud en lay-out.

Wil je een krachtige nieuwsbrief die niet onmiddellijk in de trash van je lezers belandt? Volg dan onze 10 fundamentele tips en je gratis nieuwsbrief zal effectief conversies opleveren. Een nieuwsbrief versturen en opstellen wordt zo nog gemakkelijker!

Tip 1: Maak een persoonlijke nieuwsbrief: spreek je klanten niet té formeel aan

Het is noodzakelijk om een nieuwsbrief op te stellen die past bij je bedrijf en je (toekomstige) klanten. Mensen die zich hebben ingeschreven voelen reeds een bepaalde affiniteit met je bedrijf, je dienst of je product. Het zijn dus geen compleet onbekenden. Spreek ze niet aan met ‘Geachte heer’ of ‘Geachte mevrouw’. In sommige sectoren kan je lezers aanspreken met de voornaam, in andere is dit echter te vermijden. Wanneer een advocaat zijn mailbox opent en leest: ‘Dag Piet’, zal hij dit niet altijd kunnen appreciëren.

Tip 2: Voeg je meest populaire blogartikels toe

De nieuwsbrief van QueroMedia bevat de meest gelezen blogartikels van de afgelopen weken. Maak een interessante samenvatting van de blogposts of voeg de inleiding ervan toe aan je nieuwsbrief waarbij je ook een link naar het volledige artikel plaatst. Op die manier creëer je extra verkeer naar je website of naar je blogposts. Mensen kunnen je blogartikel delen op Facebook of Twitter en doorklikken naar andere delen van je website.

Tip 3: Schrijf over bedrijfscases

Met een nieuwsbrief wil je enerzijds je bestaande klanten op de hoogte houden van je diensten en producten. Anderzijds wil je nieuwe klanten aantrekken met je nieuwsbrief. Korte cases over bepaalde projecten zijn voor beide doelen uitermate geschikt. Je hoeft niet veel tijd te steken in de beschrijving van zulke cases. Beschrijf projecten als volgt:

  • Wat was het doel? Waaruit bestonden de uitdagingen?
  • Hoe heb je de opdracht uitgevoerd?
  • Wat zijn de resultaten?

Het beschrijven van cases is zowel toe te passen in de B2B als de B2C sector, maar is gemakkelijker voor een dienstensector. Wanneer je producten verkoopt kan je de verkoop van producten bespreken.

Tip 4: Informeer mensen over nieuwe producten en diensten, maar wees niet té commercieel

Een nieuwsbrief geeft je de uitgelezen kans om te communiceren over nieuwe producten en diensten. Doe dit kort, krachtig en duidelijk! Verleid je lezers met catchy zinnen, maar hoedt je voor overdaad. Marketeers hebben vaak de neiging om in hun mailings enkel te communiceren over hun eigen producten en diensten. Dit is echter nefast! Probeer dit deel te beperken!

Tip 5: Communiceer over evenementen, beurzen of opendeurdagen

Laat je lezers weten wanneer je aanwezig bent op bepaalde evenementen. Wanneer ze kennis willen maken met je onderneming is dit de uitgelezen kans. Misschien kan je zelfs gratis uitnodigingen verzenden voor opendeurdagen of een coupon voor een glaasje cava.

Tip 6: Zet je lezers aan tot actie

Lezers zullen niet zomaar de hoorn van de haak halen en je opbellen om een afspraak te maken voor meer informatie over je dienst. Ze zullen ook niet snel naar de winkel hollen om je nieuwste product aan te kopen, tenzij je reeds een zeer gevestigde waarde bent in je sector. Geef je lezers een extra duwtje in de rug met een call-to-action zoals:

  • Schrijf je nu in voor onze training of onze webinar.
  • Download onze nieuwste brochure.
  • Bij vragen kan u altijd terecht op +32 (0)3 450.82.00.

Tip 7: Voeg foto’s toe: geef je bedrijf een gezicht

Voeg enkele foto’s toe van klanten of medewerkers en plaats die onderaan of bovenaan de nieuwsbrief. Die persoonlijke touch werkt ook weer niet altijd. Het is een overweging die je als onderneming zelf moet maken. Foto’s zijn toepasselijk bij entertainende berichten zoals de aanwezigheid van je bedrijf op een congres of beurs.

Tip 8: Kies voor een lay-out die past bij je huisstijl

Wanneer mensen je e-mail openen is het belangrijk dat ze onmiddellijk je bedrijf erkennen. Gebruik voor je news letter dezelfde kleuren als je website en zet het logo op een centrale plaats.

Tip 9: Verstuur je nieuwsbrief op het gepaste tijdstip en met het juiste programma

Wanneer nieuwsbrief versturen?

Het succes van je nieuwsbrief staat of valt met het tijdstip van de verzending. Verstuur die niet op maandagochtend want dan zal niemand er oog naar hebben. In de praktijk blijkt er geen bepaalde dag of uur te zijn die het best scoort. Onze tip is: probeer verschillende tijdstippen uit, meet en bepaal dan wanneer je brief het meest wordt gelezen. Over het algemeen geldt wel dat mensen eerder je brief zullen lezen tijdens de lunchpauze of op het einde van de middag, wanneer de aandacht voor het werk is afgezwakt.

De juiste email marketing software

Het uitsturen van je brief hoeft niet altijd duur en ingewikkeld te zijn. Kies het juiste programma uit, waarmee je een groot aantal e-mails kan verzenden. QueroMedia gebruikt hiervoor Mailchimp, waarmee je de nieuwsbrief kan opmaken, versturen en analyseren. Hierbij is er ook de mogelijkheid om updates te versturen, gebaseerd op informatie uit een RSS-feed.

Tip 10: Track je resultaten!

Ga na wie je nieuwsbrief leest en welke artikels het meest worden aangeklikt! Pas je strategie keer op keer aan om uiteindelijk een maximum aan conversies te genereren.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *