Een nieuwe domeinnaam? Wat zijn de gevolgen voor je rankings?

Het kan gebeuren dat je op een bepaald moment beslist om een nieuwe domeinnaam aan te schaffen voor je bestaande site. Maar een andere domeinnaam blijft natuurlijk niet zonder gevolgen. Een veel gestelde vraag bij eigenaars van websites is of het veranderen van domeinnaam een effect heeft op je rankings in Google. Het antwoord luidt natuurlijk volmondig ja.

Hoe groot de impact zal zijn, hangt af van verschillende zaken. Een belangrijk aspect is de vraag of je nog steeds in het bezit zal zijn van je oude domeinnaam. Ben je in het bezit van de oude domeinnaam, dan kan je natuurlijk redirects plaatsen, en kan je de impact van het overzetten naar een nieuwe domeinnaam beperken. Je behoudt dan de link juice die je de voorbije jaren hebt opgebouwd. Verkoop je je oude domeinnaam, dan ben je al je link juice kwijt, en zal je opnieuw moeten beginnen.

Zit je in het laatste geval, dan hoeft dat zeker niet het einde van de wereld te zijn. Concentreer je vooral op het creëren van content, in plaats van het herstellen van de links. Probeer desnoods om je oude content over te zetten naar je nieuwe account.

Nieuwe domeinnaam aanschaffen: zoekwoord in domeinnaam?

Ben je dan toch van plan om een nieuwe domeinnaam aan te schaffen, kies je dan best een domeinnaam met het belangrijkste zoekwoord erin? In sectoren met een hoge competitiviteitsgraad kan dit inderdaad helpen, maar het hoeft niet in elke sector zo te zijn. URL’s met belangrijke zoekwoorden in de domeinnaam scoren doorgaans beter voor dat belangrijke zoekwoord, maar dat is niet noodzakelijk als gevolg van het feit dat het zoekwoord in de domeinnaam voorkomt.

Die domeinnamen scoren vaak beter als gevolg van linkbuilding campagnes waarbij het zoekwoord veelvuldig voorkomt in de URL. Dat je domeinnaam beter scoort met het zoekwoord in de url is dus voornamelijk het gevolg van linkbuilding, en niet zozeer van het feit dat het zoekwoord in de domeinnaam staat. Het is een vaak gemaakte misvatting bij eigenaars van websites.

Kies vooral ook een domeinnaam die mensen kunnen onthouden. Kies je namelijk een domeinnaam waar al veel varianten op bestaan, dan kunnen bezoekers wel eens op een andere site belanden, misschien wel een site van een concurrent. Concentreer je dus vooral ook op je eigen site, en op het ontwikkelen van je eigen merknaam. Je site zal vooral goed scoren in Google als gevolg van goede content, en het aantrekken van kwalitatieve bezoekers. In dat geval zal het minder uitmaken of een belangrijk zoekwoord in de URL staat.

Executive Summary

Wat zijn de gevolgen van een nieuwe domeinnaam voor je website?
Welke impact heeft een nieuwe domeinnaam op je rankings in Google? Is een zoekwoord in de URL de moeite waard om je site naar een ander domein over te zetten?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *