Een hoge bounce rate? In deze 5 gevallen kan het!

Een bounce rate kan gedefinieerd worden als het percentage bezoekers dat op je website terecht komt, maar de site terug verlaat voor dat ze naar een andere pagina navigeren. Het is een parameter die een indicatie geeft over de kwaliteit van je website, en het wordt door Google dan ook gretig gebruikt bij het ranken van je site in de resultatenpagina’s.

Wil je hoog scoren in Google, dan zorg je er dus best voor dat je bounce rate zo laag mogelijk is. Een bounce rate boven de 60% mag je zeker als te hoog beschouwen.

Maar in sommige gevallen is een hoge bounce rate wel te rechtvaardigen, omwille van de aard van de landingspagina bijvoorbeeld. Heb je dus een hoge bounce rate, dan hoef je nog niet te wanhopen indien je pagina zich in één van de 5 volgende gevallen bevindt.

Blogs

Het is heel normaal dat blogs een vrij hoge bounce rate hebben. Vaak gaat het hier om terugkerende bezoekers die enkel naar je site komen om het meest recente artikel te lezen, en daarna gewoon terug weggaan. Het kunnen ook bezoekers zijn die naar specifieke informatie zoeken, die enkel op die ene pagina staat.

Het succes van blogs leidt je dus beter af uit andere zaken, zoals het aantal rss subscribers, of het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief.

One page website

Sommige websites bestaan uit slechts 1 pagina, de zogenaamde one pagers. Uiteraard hebben dit soort websites een bounce rate van 100%. Er zijn immers geen andere pagina’s om naar te navigeren. Ook time on site zal niet getrackt kunnen worden. Het is in dit geval te overwegen om een aantal extra pagina’s toe te voegen, zoals een bedankpagina. Op die manier kunnen fundamentele metrics toch gemeten worden.

Contactpagina

Ook contactpagina’s hebben doorgaans een hogere bounce rate, omdat het vaak gaat om bezoekers die gewoon even je contactgegevens willen opzoeken. Vooral bedrijven met een fysiek verkooppunt, zoals een winkel of een restaurant, kunnen op deze pagina een hoge bounce rate hebben. Ook op websites waar geen producten te kopen zijn, kan de bounce rate op de contactpagina hoger liggen. Hier kan je dus best andere parameters tracken, zoals telefoongesprekken.

Externe links

Externe links op de landingspagina kunnen ervoor zorgen dat bezoekers snel terug van de website verdwijnen. En vaak zijn dit externe links die je er als webmaster zelf hebt opgezet. Het kan bijvoorbeeld gaan om links naar zustersites, of om links naar subdomains. Indien je geen tracking tussen verschillende domeinen hebt opgezet in Google Analytics, dan zullen deze links worden beschouwd als bounces.

Advertenties

Bezoekers kunnen ook meteen op advertenties klikken wanneer ze op je site terechtkomen. Indien je de advertenties er zelf hebt opgezet, dan ben je waarschijnlijk blij dat bezoekers op deze advertenties klikken, en je zo extra inkomsten bezorgen.

Dat een pagina een hoge bounce rate heeft, hoeft dus zeker geen drama te zijn. Je kan de bounce rate het best analyseren in combinatie met andere metrics, zoals de conversies, verkopen, inschrijvingen, en dergelijke.

Executive Summary

Hoge bounce rate?
Een lage bounce rate is een voorwaarde om goed te scoren in zoekresultaten. Maar soms kan een hoge bounce toch normaal zijn.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *