Een goede SEO-relatie is zoals een goed huwelijk

wedding-resized-600.jpg

Op SEOmoz lazen we een artikel over de tekens van een gedoemde samenwerking die je op voorhand kan opmerken. Misschien een beetje te negatief… wij bekijken het liever positief: hoe zorg je van in het begin voor een gezonde SEO-relatie? We trekken de vergelijking met het huwelijk verder (in een van de comments op het artikel werd een treffende vergelijking gemaakt) en leggen je uit hoe je als klant en als SEO-specialist allerlei teleurstellingen kan voorkomen.

 

Leer elkaar goed kennen

Zoals elke relatie, is het begin cruciaal: stel dat je op je eerste date liegt of je ontzettend hard aan het pochen bent. Natuurlijk, tijdens je eerste date wil je indruk maken, maar het is de vraag hoe ver je daarin moet gaan.  Heel leuk om de schijn op te houden, maar later zal je deze leugens toch moeten bekopen.

Hoe voorkom je dat je in deze valkuil valt? Heel gemakkelijk: spreek alles goed door tijdens het eerste gesprek. Als bedrijf kan het handig zijn om je een beetje te verdiepen in SEO-technieken zodat je niet helemaal overdonderd aan de onderhandelingstafel zit. Als SEO-consultant is het zeer belangrijk om al vanaf het eerste gesprek duidelijk af te bakenen wat er wel of niet gedaan kan worden.

Blijf naar elkaar luisteren

Een belangrijke peiler in elke relatie: blijven luisteren naar elkaar! Hou elkaar goed op de hoogte van recente ontwikkelingen en blijf praten met elkaar. Zorg wel voor evenwicht: het is niet de bedoeling dat er maar 1 partij op de proppen komt met ideetjes of voorstellen en dat de andere partij klakkeloos luistert zonder eigen inbreng.

Soms zullen klanten niet op de hoogte zijn van de SEO-technieken die je toegepast hebt. Zo zullen ze bijvoorbeeld denken dat je 20% meer bezoekers hebt gekregen door die grappige favicon die je gebruikt. Dan is het heel belangrijk om eens samen te zitten en uit te leggen wat er allemaal gebeurd is. Het is sowieso een goed idee om de klant goed bij het hele proces te betrekken en goed op de hoogte te houden.

Laat elkaar in waarde

De allerbelangrijkste factor van een goede relatie? Elkaar in waarde laten. Hoe pas je dat toe op een SEO-relatie tussen klant en SEO-consulent? Wel, een klant zou in een ideale relatie aanvaarden dat de SEO-consulent goed is in zijn werk en weet wat hij doet. Zo hou je een goede relatie in stand: als je als klant elke keer de voorstellen of veranderingen van je SEO-consultant terugdraait, zal de relatie snel verzuren. Een goede consulent zal al zijn kennis toepassen op een manier die jouw zaak ten goede zal komen.

Leg afspraken vast

Misschien het belangrijkste om latere problemen te voorkomen: leg alle afspraken vast in een contract. Stel dat het toch misloopt, dan kan je altijd teruggrijpen naar het contract.

Hou rekening met andere betrokken partijen

Zijn er nog andere partijen betrokken in jullie samenwerking? Zoals je bijvoorbeeld ook rekening moet houden met kinderen in een nieuwe relatie of met exen die toch niet helemaal uit het zicht verdwenen zijn, zien we ook zulke fenomenen in een SEO-relatie: zijn er vorige bedrijven geweest die de SEO beheerd hebben? Hebben zij misschien alleen nog toegang tot Google Analytics? Zal je moeten samenwerken met een extern bedrijf dat het CMS gemaakt heeft? Het is heel belangrijk dat ook de andere partijen weten wat er zal gebeuren, dat kan je veel narigheid besparen op lange termijn.

Zorgen de andere partijen voor problemen? Zit je al een poos te wachten op een actie van het andere bedrijf en kan je niet meer verder? Wees dan ook van in het begin duidelijk: als SEO-consultant moet je de opgelegde doelen halen en ook de andere bedrijven moeten daaraan hun medewerking verlenen. Want hoe moet je een succesvol SEO-project beginnen als je meer tijd steekt in programmeurs die weigeren titels in H1-tags te zetten, die een bepaalde SEO-integratie weigeren omdat het simpelweg niet kan met hun CMS of als je altijd een paar dagen tot soms weken moet wachten op een antwoord van een tussenpersoon en je ondertussen niet verder kan? Heel vervelend, zowel voor de klant als voor de SEO-consultant. Probeer duidelijke afspraken te maken.

“Ik kan beter krijgen ergens anders”

Het befaamde “Ik kan direct een ander krijgen, en veel beter” komt soms ook voor in de wereld van de SEO. Op het internet zijn er allerlei betaalde tools te vinden die zogezegd al jouw SEO in goede banen zullen leiden. Je bent maar een keer 100$ kwijt in plaats van een SEO-specialist een uurloon te betalen. Klinkt verleidelijk, niet? Het lijkt een goede oplossing, maar je bent altijd beter af met iemand die weet haar hij mee bezig is. Daarbij, hoe wil je een vraag gaan stellen aan een programma?

 

Hopelijk helpen deze tips om een (nog) betere relatie te krijgen tussen klant en SEO-specialist! Zijn er nog tips die toegevoegd kunnen worden? Laat het ons zeker weten in de comments.

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *