Een business blog: start met goede doelstellingen

Business blogs zijn algemeen aanvaard als een belangrijk onderdeel van bedrijfscommunicatie. Veel bedrijven maken een eigen blog, maar de meeste worden niet optimaal benut. Duidelijke doelstellingen zijn de basis voor succes in het bedrijfsbeleid en het marketingplan. Voor je eigen blog zijn ze eveneens onontbeerlijk.

Waarom maak je een business blog aan?

Net zoals bij Facebook en Twitter legt men te vaak de nadruk op het aanwezig zijn en minder op het waarom. Toch zijn de achterliggende doelstellingen de basis waarop je het resultaat moet meten. Daarom is het de moeite om even stil te staan bij de drie belangrijkste doelstellingen van je bedrijfsblog: zoekmachine optimalisatie, bevordering van het imago van je onderneming en ondersteuning van de klantendienst.

Zoekmachine optimalisatie

Elke dag worden miljarden zoektermen ingegeven in Google. Het is dus zeker belangrijk rekening te houden met de zoekmachine omdat die een groot deel van je omzet kan genereren. Door zoektermen voor je onderneming te vinden die relevant zijn voor je vakgebied en vaak gezocht worden door prospects, bepaal je de inhoud de ideale inhoud. Geef antwoorden op de noden in je sector en potentiële klanten komen automatisch op je website of blog terecht.

Imago van je onderneming bevorderen

Iedereen kan zeggen dat hij specialist is in zijn vakgebied. Maar je creëert slechts een positief imago als je dit kan bewijzen. Net hiervoor is een blog het ideale medium. Door de trends in je vakgebied op te volgen en inzicht te geven in gespecialiseerde materie kan je jezelf als een autoriteit profileren.

Klantendienst ondersteunen

Grote bedrijven hebben regelmatig last van problemen die de productervaring van hun klanten beïnvloeden. Enerzijds kan je de tevredenheid van klanten verhogen door updates en oplossingen te bieden voor vaak voorkomende problemen, bugs en FAQ’s. Anderzijds wordt zo het callcenter minder belast. Het spreekt voor zich dat een bedrijfsblog die taken niet helemaal kan overnemen, maar het geeft klanten wel het gevoel van vertrouwen, waardoor ze minder snel naar de concurrentie zullen overstappen.

Intern draagvlak

Verschillende medewerkers kunnen zich engageren om mee te werken aan de business blog. Tracht een mix van personen aan te spreken. Wil je meer feitelijke informatie meegeven en je profileren als specialist, laat dan interne productspecialisten aan het woord. Stel je klantencontacten centraal, laat dan andere medewerkers een blogartikel schrijven. Dit is een kwestie van mix and match, trial and error.

Meten is weten!

Het is belangrijk om regelmatig de evolutie van je blog te volgen om problemen en kansen op te merken. Google Analytics is de meest gebruikte tool hiervoor: makkelijk en gratis.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *