DuckDuckGo en Blekko: een blik op andere ideeën

DuckDuckGo logoDe grootste concurrenten van Google zijn natuurlijk Bing en Yahoo. Maar er zijn ook kleinere zoekmachines die met een andere aanpak hun niche in de zoekwereld proberen op te eisen. Vandaag bespreken we Blekko en DuckDuckGo. Die zoekmachines zijn nog erg nieuw, maar ze hebben wel erg interessante ideeën om de markt te veranderen.



Blekko


Blekko wil zich distantiëren van andere zoekmachines door social search te integreren in alle resultaten. Dit doet het onder andere door openbare Facebook berichten te integreren.

Het originele van Blekko daarentegen zit in de slashtags. Met slashtags kan je een thema aanduiden in de zoekmachine. Die slashtags worden gemaakt door Blekko en de gebruikers van de zoekmachine. Blekko’s aanpak hangt dus af van de gebruikers om spam te weren en hoge kwaliteit te promoten.

Daar zijn echter twee problemen mee verbonden. Ten eerste moet je enorm veel gebruikers hebben om een zoekmachine met de hand kwaliteitsvol te maken. Er zijn enkele miljarden websites die een waarde moeten krijgen: gaande van spam tot hoogste autoriteit. Daarnaast is het systeem vatbaar voor manipulatie. Een black hat SEO bedrijven of personen kunnen websites een flinke boost geven in Blekko omdat alles handmatig gebeurt.

We merken dat voor Nederlandstalige zoekopdrachten Blekko nog ver achterloopt ten opzichte van Google en Bing. Met de diepere integratie van Facebook in Bing dreigt Blekko ook zijn niche van sociale zoekmachine te verliezen.

Blekko hashtags

Blekko Facebook integratie


DuckDuckGo


Het eerste dat opvalt wanneer we DuckDuckGo gebruiken, is de enorme rode kader bovenaan de zoekresultaten. Dit noemt DuckDuckGo ‘zero-click info‘. Je krijgt alle mogelijke definities van je zoekopdracht zonder dat je naar een andere website moet gaan.

Ook DuckDuckGo is niet ideaal voor Nederlandstaligen. Net zoals Blekko is er weinig aandacht voor andere talen. Enkel het Engels wordt ondersteund voor de ‘zero-click info’.

DuckDuckGo Belgium

Advertenties

Adverteren op zoekmachines is een erg gerichte manier om meer klanten te trekken. Voor de zoekmachines is het dan weer hun voornaamste bron van inkomsten. Op de zoekmachine Blekko merken we echter helemaal geen advertenties op.

Op DuckDuckGo kan je aan de rechterzijde van de zoekresultaten één advertentie vinden. Die advertentie bestaat uit een afbeelding en tekst. Afhankelijk van de adverteerder kan hier ook een product met een prijs staan. DuckDuckGo gebruikt namelijk advertentienetwerken van onder andere Amazon.

Er lijkt wel een probleem te zijn met de targeting opties. Zo zochten we naar apple tree en kregen we de advertentie aan de linkerkant. AdWords lijkt nog altijd mijlen voorop te liggen. Ook op vlak van zoekresultaten verkiezen we Google en Bing. Hoe ervaren jullie deze erg jonge zoekmachines?
Advertentie op DuckDuckGoAdvertentie op DuckDuckGo

3 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *