Definieer je Google AdWords conversies

Google LogoEindelijk geeft Google aan AdWords-campagnebeheerders de mogelijheid om hun eigen conversies te benoemen. Dit is een schijnbaar kleine ingreep, maar wel eentje die het leven van een search advertising consultant net dat tikkeltje makkelijker maakt. Want ze hebben het toch zo moeilijk, meneer ;-)

We spreken van een conversie wanneer een bezoeker op je website komt, en een actie doet die voor jou waardevol is. Dat kan een aankoop zijn, een contactaanvraag, een inschrijving op een nieuwsbrief, etc.

Conversies kan je meten door op de bedanktpagina na een actie een scriptje te plaatsen. Deze conversiecode zorgt ervoor dat de nodige gegevens worden teruggekoppeld naar je (Google AdWords)-account, waarna je deze opnieuw beter kan optimaliseren.

Deze ontwikkeling ligt in dezelfde lijn als het loskoppelen van Google AdWords en Google Website Optimizer.

bron: Google AdWords blog

9 Comments

  1. Conversieratio

    15 months ago

    Ik heb recent ook een blogpost aan dit onderwerp besteed, zie http://www.conversieratio.nl/google-verbetert-adwords-conversion-tracker

    Hierin praat ik over een “aanpassing”, want ik zie het nog niet als verbetering. Tom, jouw blogpost is lovender, waar zit volgens jou de “verbetering” in?

  2. Kenneth

    15 months ago

    Deze nieuwe feature bestaat al een aantal weken hoor Tom :-). Bizar dat geen enkele van die SEA consultants -met hun moeilijke leven- dat opmerkte? Anderzijds, veel stelt het (voorlopig) nog niet voor. Je kan inderdaad de conversies in de AdWords dashboards benoemen. Maar zodra je effectief rapporten trekt kan nog steeds enkel het verschil maken tussen de soorten conversies met de aloude benoemingen ‘lead’, ‘purchase’, e.d.. Hopelijk wordt deze feature snel verder uitgebreid. Het idee is in ieder geval goed.

  3. Tom Michiels

    15 months ago

    @conversieratio: Ik zie de verbetering vooral in makkelijker managen door agencies van langlopende key accounts. Maar dat wordt pas echt een grote stap voorwaarts wannneer de labels ook in de rapporten en via de API worden doorgegeven. De meeste agencies zullen hier, zoals wij, wellicht al een tijdje een workaround voor hebben ontwikkeld. Toch vind ik het positief dat Google in deze richting verder ontwikkelt.

    @Kenneth: ach ja, sinds 18 april, maar mijn feedreader gaf het nu pas weer. Dan is het inderdaad vast al oud nieuws voor onze SEA’ers :-) Zij stoeien elke dag met Google AdWords, dus…

  4. Kenneth

    15 months ago

    Voor accounts die zich ook richten op de US bestaat het al iets langer, vandaar mijn opmerking. En stoeien? Ik wist niet dat het er tegenwoordig zo frivool aan toeging op QM? :-)

  5. Hans Mampaey

    15 months ago

    Hehehe …. leesfun :-)

  6. Conversieratio

    15 months ago

    De conclusie van het verhaal is eigenlijk dat Google wel bezig is, maar nog niet klaar is. De aanpassing waar wij het dus over hebben is eigenlijk een tussenstation op weg naar de definitieve verbetering. Mijn inziens valt er eigenlijk nog niet van een verbetering te spreken.

  7. Tom Michiels

    15 months ago

    @conversieratio: ik begrijp je standpunt, maar als het een SEA-consultant 5 minuutjes minder kost om een Google AdWords implementatie van een key-account te controleren, dan spreek ik van een verbetering. Om victorie te kraaien is het inderdaad nog te vroeg.

    We wachten in elk geval met je af wanneer de conversietracking aan ieders wensen beantwoordt. Misschien zet de synergie tussen de trackingtechnologie van IndexTools en het Y!SM platform Google aan om sneller te handelen?

    @Kenneth: er mag al eens gelachen worden he ;-)

    Altijd leuk zo’n beetje woord en wederwoord.

  8. Adwords experts

    15 months ago

    Stapje in de goede richting. Staat al een tijdje online overigens. Scheelt weer een by pass.

    Averil

  9. Conversie verhogen

    15 months ago

    Inmiddels zijn de Conversion Tracker labels en descriptions ook beschikbaar in de rapportages.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *