De staking en de social media revolutie

Het is officieel: België staakt. Heel wat mensen (zouden) gaan staken waardoor het openbaar vervoer en zelfs de scheepvaart slechts een minimum dienstverlening voorzien. En dat doet uiteraard heel wat stof opwaaien. Gelukkig levert het ons ook enkele knappe initiatieven op.

Dat de Belgische bevolking niet tevreden is met de huidige situatie is wel duidelijk, maar waarom het land dan lamgelegd moet worden, dat snappen velen niet. “De staking legt net meer druk op de al zo slechte economie” lijkt zo wat de teneur te zijn en de vakbonden wordt dan ook heel wat kwalijk genomen op social media. Jammer genoeg laten net zij niet (of amper) van zich horen via social media.

protestactie-social-media-staking-nmbs

Een gemiste social media kans

En dat merken we ook. Via (onder andere) de tag #staking hebben verscheidene mensen zich al afgevraagd waarom we zo weinig van de ‘harde kern’, de vakbondsleden of -leiders, horen. Zonder hier een politiek opiniestuk van te maken, vinden we het toch jammer dat dit kanaal dat perfect geschikt is als PR en communicatietool, niet of amper benut wordt door de vakbonden.

Vakbonden hebben uiteraard ook een imago, net als bedrijven en net als jij en wij. En iedereen heeft het recht z’n imago te verdedigen net zoals iedereen recht op vrije meningsuiting heeft. Er zijn heus wel interviews en nieuwsuitzendingen en dergelijke, maar echt de dialoog aangaan met de ‘gewone mens’ op de verschillende kanalen waar de gewone mens aanwezig is, dat gebeurt jammer genoeg niet. En da’s spijtig. Want uiteindelijk zijn het ook voor een stuk die mensen die de vakbond nodig heeft.

Social media 101

Uiteraard is social media niet je enige kanaal om te communiceren, dat zou natuurlijk niet goed zijn voor je bereik. Maar toch is het belangrijk om je stem te laten horen, ook als vakbond(sleider). Vele politiekers hebben al geruime tijd twitter- en facebookprofielen, hetzelfde zou perfect mogelijk moeten zijn voor vakbonden en hun leiders en afgevaardigden.

Alexander-De-Croo-Twitter

Eén van de eerste social media lessen, en meteen ook één van de grootste voordelen, is dat je de dialoog kan en moet aangaan met je doel- en belangengroepen. We hebben al vaker gezien hoe nefast het kan zijn voor je imago om niet te praten of om zelfs te laat te praten. En dat geldt voor iedereen: voor bedrijven en merken, voor politiekers en ja, ook voor vakbonden.

Anderzijds hebben we ook al prachtige cases van customer relationship management gezien. En dat is in dit geval dus eigenlijk een gemiste kans. Weinig vakbonden zijn vertegenwoordigd via Twitter of Facebook en ook de vakbondsleiders zijn schaars op social media.

Social media biedt mooie opportuniteiten en hopelijk worden hier dan ook de nodige lessen uit getrokken.

De social media revolutie

There’s always a silver lining. Zoals we al eerder zien, ontspringen er altijd mooie en inspirerende initiatieven uit dergelijke crisissen.  De ‘revolutie’ kwam namelijk al op gang dankzij de Los Indignados en de Occupy Wall Street kampeerders eerder dit jaar. Maar nu zien we ook in België steeds meer oproepen – zelfs voor gevoeligere en politieke zaken zoals de stakingen – plaatsvinden via online en social media. Al heel wat mensen hebben hun mening over de staking gedeeld via allerlei sociale media netwerken en de online en social media initiatieven konden dan ook niet uitblijven.

Dit leidde ondermeer tot de website http://www.wijstakenniet.be, welke zo’n 52.000 ondertekenaars verzameld heeft. Toch een duidelijk signaal dat het Belgische volk niet akkoord is met de huidige manier van werken en stand van zaken. 52.000 ondertekenaars mag dan wel niet echt representatief zijn, volgens @HetNieuws is het draagvlak voor de staking wel degelijk zeer klein:

#staking-vakbonden-social-media

Het goede nieuws voor alle gedupeerden – lees ‘pendelaars – is dat ze via de hashtags #ikcarpool en #carpoolstaking een lift kunnen zoeken. En ook hier laat Unizo van zich horen door vandaag via een nieuwsbrief en via de website wijstakenniet.be mensen met een bedrijfswagen (en uiteraard ook anderen) op te roepen om te carpoolen.  Dat kunnen ze doen via de Carpoolplaza.

Toegegeven, het organiseren van carpooling via social media is niet echt een revolutie, toch mogen we stellen dat social media hun plek ingenomen hebben in het leven van de gemiddelde Belg. Ondertussen is het een ingeburgerd kanaal, met dat verschil dat het beter dan andere kanalen geschikt is om razendsnel probleemoplossende initiatieven op poten te zetten. Iets wat de staking voor velen overduidelijk niet is…

[UPDATE]

Marc Spruyt gaf ons deze lijst mee van ABVV’ers op Twitter. Misschien willen die twitterende vakbondsleden wel de nodige dialoog aangaan…

 

 

Executive Summary

Wat? De staking in België veroorzaakt social media revolutie
Maar? De vakbonden hebben nog veel te leren op vlak van social media

3 Comments

  1. Marc Spruyt

    9 months ago

    Interessante bespiegeling. Helemaal afwezig zijn de vakbonden niet op sociale media, maar het valt inderdaad op dat hun stem er veel minder luid klinkt ondanks hun grote maatschappelijke belang en ledental. Vakbonden hebben gewoon wat moeite met de virtuele wereld omdat er in de reële wereld al zoveel te doen is :-)

    Ik werk zelf bij de vakbond en heb dit overzichtje gemaakt van ABVV’ers op Twitter: http://twitter.com/MarcSpruyt/abvv

  2. Robby Mares

    9 months ago

    Hi Mark,

    eerst en vooral: bedankt voor je bijdrage!

    De vakbonden zijn idd niet helemaal afwezig, zo zag ik ook een Twitter-account van het LBC-NVK.

    Jammer genoeg laten ze niet (genoeg) van zich horen.

    Ik voeg zeker en vast je lijst toe aan het artikel, waarvoor dank!

    Hopelijk zien de vakbonden en hun leden (vroeg of laat) in dat ook social media een zeer goed kanaal is om je mening te uiten, deze toe te lichten en hierover in dialoog te treden met het volk…

    Grts (& succes!),

    Robby

  3. JacobEVoci

    1 month ago

    We have read countless posts on the topic of the blogger lovers but this paragraph is genuinely a pleasant component of
    writing, ensure that it stays up.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *