De invloed van Search marketing op merkaffiniteit en merkbekendheid

brandofsearchGoogle heeft recent door researchbedrijf Enquiro een online onderzoek en een eyetracking studie laten uitvoeren om het effect te testen van merkbekendheid wanneer deze in de verschillende plaatsen van de zoekresultaten terecht komen. De studie omvatte een ondervraging van 2722 personen (+25j) en kwam tot volgende conclusie:

Vooraanstaande plaatsingen in gesponsorde en niet-gesponsorde (of organische) zoekresultaten kunnen de merkbekendheid zo’n 16% doen stijgen.
maar vooral ook de stijging van 8% in aankoopoverweging is belangrijk!

Marktleiders en challengers die blijven beweren dat bovenaan verschijnen in de zoekresultaten niet belangrijk is, of toch niet voor hen, kunnen door niet bovenaan te verschijnen, serieus wat opportuniteiten aan de concurrentie laten, zelfs wanneer er op merkgerelateerde zoektermen gezocht wordt.

De studie vergeleek ook merkassociaties wanneer een niet merkgerelateerde zoekterm gebruikt werd in de zoekmachines volgens volgende indelingen: 

  1. De merknaam verschijnt niet in de SERP (search engine result pages)
  2. De merknaam verschijne enkel in de advertentie zijbalk.
  3. Het merk verschijnt in de top organische resultaten
  4. Het merk verschijnt alleen in de top gesponsorde resultaten
  5. De merknaam verschijnt zowel in de top organische als de top gesponsorde resultaten.

De studie ging bovendien ook het effect na op merkaffiniteit wanneer er merkgerelateerde zoektermen gebruikt worden volgens volgende indelingen:

  1. De merknaam verschijnt in de top organische resultaten.
  2. De merknaam verschijnt zowel in de top organische als de top gesponsorde resultaten.

Als laatste werd een eyetracking studie uitgevoerd met 100 mensen. Niet onlogisch komt uit de studie dat de merken best herhaald worden in zowel de titel, de url en vooraan in de pagina. Dit zou te verklaren zijn doordat deze nogal wat gewicht krijgen in het google algoritme.

http://www.enquiroresearch.com/brand-lift-of-search.aspx 

 

1 Comment

  1. Tom Michiels

    16 months ago

    koren op Google’s molen! Met deze resultaten kunnen we onze SEA-klanten overtuigen dat het verstandig is om ook op de branded keywords te bieden. Niet iedereen was daar in het verleden van overtuigd.

    Het lijkt me logisch dat de brand-awareness verhoogt als je merknaam meer voorkomt in de SERP, maar dat de aankoopoverweging met 8% stijgt is een verrassing! Zou dat effect te wijten zijn aan de gepercipieerde betrouwbaarheid van Google? Het zou interessant zijn om datzelfde onderzoek te herhalen op Yahoo!, Live Search en andere zoekrobotten.

    Ten slotte vind ik het jammer dat er wel over (geholpen) herinnering gesproken wordt, maar niet over TOMA. Voor zoekmachines (en SEM-bedrijven) zou het goed nieuws zijn als er een aantoonbaar verband wordt vastgesteld tussen een goede positie in de SERP’s en de top-of-mind breinpositie.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *