De heilige graal voor content managers

content marketingContent marketing is booming business! Je ziet dagelijks wel enkele nieuwe (marketing) blogs opduiken en ook steeds meer bedrijven beginnen het nut van het verspreiden van unieke en sterke content in te zien. Bedrijven die mee willen en hun online aanwezigheid willen versterken, beginnen massaal content managers aan te nemen. Je kan er dus niet omheen: content marketing is een meerwaarde voor elke site. Maar uiteraard moet het dan goed gebeuren. Waar moet je op letten, wat zijn de uitdagingen voor de content managers in 2011 en wat hebben social media en social media marketeers met content marketing te maken?

Wat zijn de uitdagingen voor de content managers?

Volgens een enquête van Marketingprofs worden dit de grootste uitdagingen voor content managers in 2011:

  • ‘Engaging content’ produceren (36%)
  • Voldoende content produceren (21%)
  • Budget hebben om content te produceren (20%)
  • Tekort aan C-level buy-in (11%)
  • Een variëteit aan content produceren (9%)

Engaging content is content die je publiek graag leest/bekijkt. De content moet hen kunnen aanspreken en moet dus relevant zijn. Bij voorkeur beantwoordt de content ook vragen waarmee je publiek kampt. Biedt ze nieuwe content, content die ze misschien niet verwacht hadden.

Om voldoende content te produceren, is het aan te raden een redactionele kalender op te stellen. Per dag, week, maand of zelfs jaar kan je daarin op voorhand vast leggen waar je over gaat schrijven. De kalender zal je helpen om continuïteit in het publiceren van content te brengen. Je kan ook verouderde content heropwaarderen of hergebruiken. Wissel ook af in je types content. De ene dag een artikel, de andere dag een afbeelding of comic met een korte toelichting en nog een andere dag kan je een filmpje publiceren. Spread sheets, powerpoint presentaties en slide shares, infographics, … bijna alles is ‘bruikbaar’ als content. Tracht zelf ook enkele creatieve ideeën te bedenken: zo kan je bijvoorbeeld een wekelijkse poll houden en daar op het einde van de week een artikel over schrijven.

Neem in die kalender ook de gebruikte keywords van je artikels op. Door telkens andere keywords te gebruiken zorg je ervoor dat je voor meerdere keywords gevonden kan worden.

Content maken en blijven maken

Content marketing is een proces van continuïteit. Tracht dus om een bepaalde regelmaat in het creëren van content te brengen. Geregeld nieuwe content publiceren (dagelijks tot wekelijks) zorgt ervoor dat de zoekmachines meer aandacht gaan besteden aan je site. Bovendien zorgt het geregeld updaten van je site content ervoor dat de web crawlers je site meer zullen bezoeken en indexeren wat uiteraard je zoekmachine positionering ten goede komt.

Maar het is niet zo evident om altijd maar een nieuw onderwerp te vinden of een nieuwe invalshoek te vinden. Daarom geven we je enkele interessante tips mee voor het creëren van nieuwe content:

  • Trend watching

Volg de laatste trends op de voet en schrijf er over wanneer ze relevant zijn voor jouw bedrijf, site of blog. Via onder andere Twitter (trending topics) en Google (Google Insights) kan je vrij makkelijk te weten komen wat de trending of hot topics zijn en kan je daar dus zeer snel op inspelen

  • Beantwoord vragen

Gebruik de FAQ-pagina van je site om veelgestelde vragen via een artikel te beantwoorden. Je kan ook aan je klanten bevragen waar zij mee zitten of waar ze wel iets meer zouden willen weten. Je kan vervolgens een link leggen vanuit het artikel naar de FAQ-pagina.

  • Video’s zijn sterke content

Video’s zijn één van de makkelijkste vormen van content. Je hoeft er namelijk geen of weinig tekst voor te schrijven. Maar je kan uiteraard de video’s transcriberen om zo een extra artikel te bekomen. In dat artikel kan je dan de belangrijkste onderdelen extra belichten. Plaats de tekst uiteraard wel op dezelfde pagina als die van de video.

  • Monitoring tools

Volg via monitoring tools de meest interessante sectoren, personen, bedrijven, innovaties, … voor jouw bedrijf. Er gebeurt overal iets, het is juist een kwestie van de meest relevante gebeurtenissen er uit te pikken en daar sterke content van te maken. Bovendien kan je ook een brand monitoring tool gebruiken om alles wat over je merk gezegd wordt op te pikken en daar (op een gepaste manier) op te reageren

  • Discussies & commentaren

Lok discussie uit. Je zal versteld staan wat daar uit voort kan komen. Laat de discussie niet uit de hand lopen maar tracht op een constructieve manier feedback van je bezoekers te krijgen. Je bezoekers kunnen trouwens ook bepaalde dingen te vertellen hebben die jij misschien nog niet wist en die wel een artikel waard zijn.

Content verspreiden

Content creëren is de eerste stap. Vervolgens moet je hem ook gaan verspreiden. De snelste manier om opgepikt te worden door zoekmachines is om ergens op het internet – bij voorkeur op een goed scorende site –  een link naar jouw site te plaatsen. Wanneer die site dan geïndexeerd wordt, volgt de web crawler de link naar jouw site en wordt je site vervolgens opgenomen in de zoekindex. Content marketing en link building leunen dus tegen elkaar aan.

Naast het opbouwen van links om je content te verspreiden, zijn social media één van de beste manieren om content op een snelle en efficiënte manier te verspreiden. Werk als content manager samen met de social media marketeers binnen je bedrijf en maak je eigen profiel aan op verschillende sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Let wel op: bepaalde netwerken zijn meer geschikt voor een bepaalde boodschap dan andere. Zo zal LinkedIn bijvoorbeeld meer geschikt zijn voor pakweg B2B-nieuws en zal Facebook geschikter zijn voor een blog over muziek. Bij Twitter kan je werkelijk voor alles terecht: zowel nieuws van een marketing blog als nieuws van een muziekblog zal daar gretig gedeeld worden. De hele wereld lijkt op Twitter te zitten en er daadwerkelijk ook iets te doen, terwijl het bij Facebook toch meer om vrienden en mensen die je kent draait. Ga hiervoor ten rade bij de social media marketeers, zij zullen je het best kunnen zeggen welke sociale netwerken het relevantst zijn voor jouw blog.

Op Twitter vind je naast je vrienden ook experts uit allerlei sectoren. Voor onze zoekmachine marketing blog merken we dat we meer succes hebben op Twitter dan op Facebook. Onze artikels worden meer gedeeld via Twitter dan via Facebook. Maar het succes hangt dus af van het type blog en het type content dat je verspreid.

Bekijk via je web analytics waar het meeste van je website bezoekers vandaan komen. Neem die netwerken op in je blog: plaats share buttons voor die netwerken op je blog. Share buttons voor netwerken waarvan je geen bezoekers ontvangt, hoef je niet op te nemen.

Share-ability verhogen

Maar om je content verspreid te krijgen, moet je er ten eerste voor zorgen dat je content sterk en uniek is. Wanneer je vervolgens je content via sociale netwerken begint te verspreiden, moet je er ook voor zorgen dat mensen het bericht verder willen gaan verspreiden. Hoe maak je tweets nu share-able? Wat zorgt ervoor dat mensen er op gaan klikken? We geven je enkele tips mee:

  • Gebruik populaire hashtags (#). Op www.search.twitter.com kan je zoeken naar populaire hash tags. Neem deze op in je tweets
  • Voeg een boodschap of CTA toe aan je bericht. Mensen klikken graag op artikels met uitdagende titels die tips, lijstjes en woorden als ‘breaking news’, ‘primeur’, ‘shocking’, ‘…’ bevatten. Je moet ze dus met je tekst als het ware kunnen verleiden op jouw berichten te klikken en het verder te verspreiden
  • Tracht links zo kort mogelijk te houden, zo houd je ruimte over voor een uitdagende boodschap. Hiervoor kan je url shorteners gebruiken zoals goo.gl
  • Een tweet kan en mag een grappige boodschap bevatten. Leuk en/of grappig slaat beter aan dan een saai bericht en zal de ‘share-ability’ van je tweets dus verhogen
  • Praat in mensentaal: stop je tweets niet vol met moeilijke termen en vakjargon want dan valt een deel van je bereik weg omdat een groot deel van je doelgroep niet begrijpt waarover je het hebt
  • Laat wat ruimte over in je tweet zodat ‘retweeters’ de mogelijkheid hebben hun persoonlijk bericht toe te voegen aan de tweet. Dit verhoogt de kans dat zijn followers op de tweet zullen klikken
  • Stel vragen of doe een oproep. Voor onze blog zou dit kunnen zijn: ‘Hoe deel jij je content? Via een share button? Neem deel aan de discussie!’
  • Om het nog ‘interessanter’ te maken, kan je een fout antwoord geven op je eigen vraag. Mensen zullen dan altijd geneigd zijn om je te verbeteren. Aangekomen op je site moet je ze dan wel duidelijk maken dat je het goede antwoord wel kent maar dat je ze uitnodigt om bij te dragen aan de discussie.

Dezelfde tips gelden voor Facebook. Maar bij een Facebook bericht heb je uiteraard meer karakters om je boodschap over te brengen. Bovendien kan je ook een afbeelding of een filmpje in je bericht verwerken wat de share-ability en click-ability verhoogd. Hoewel je meer ruimte hebt, moet je ook hier to the point blijven. Berichten van 250+ tekens zullen weinig of niet gedeeld worden. Berichten waarin de boodschap duidelijk omschreven is in één krachtige zin, hebben veel meer kans om gedeeld te worden.

Doe ten slotte beroep op je publiek. Vraag hen om je content te delen. Als je ze goede en unieke content biedt, zullen ze je zeker helpen!

3 Comments

  1. Coen Huibers

    10 months ago

    Altijd fijn als iemand de moeite neemt de belangrijkste aspecten van het vakgebied helder op een rij te zetten – scheelt weer wat uitleg aan opdrachtgevers! Zeer zinvol dat je het belang van distributie van content aanstipt, daar wordt nog steeds te vaak overheen gestapt. Maar zonder distributie is je content niets waard.
    En toch en toch en toch. Alles klopt aan je verhaal, maar een wezenlijk aspect ontbreekt: de keuze voor wát voor content je als organisatie zou moeten verspreiden. Zoals er slechte bladen en tv-programma’s zijn, is er ook slechte content. Of nog erger: content zonder idee, zonder strategie erachter. Net zo goed als je voor je merk nadenkt over een ‘centrale merkgedachte’ (Just do it, Durf te leven, Connecting people) geldt dat ook voor je contentgedachte. Anders doe je maar wat en zullen maar weinigen uiteindelijk een verbinding maken tussen jouw content en jouw merk.
    Tot slot: ‘video is 1 vd de makkelijkste vormen van content die er is’. Elke organisatie die getracht heeft haar verhaal goed in bewegend beeld te gieten zal dat hartgrondig met je oneens zijn…

  2. Tom Bogaert

    10 months ago

    Hey Coen, klopt helemaal wat je zegt: er zou een strategie moeten achterzitten en dat is in vele gevallen nog niet zo. Wat video betreft: waarschijnlijk heb je gelijk als je het hebt over een bedrijfspresentatie in videoformaat. Maar er zijn zoveel mogelijkheden bedenkbaar (klantenreacties, evenementen, etc, waar er niet echt een script hoeft te zijn, die makkelijk capteerbaar, deelbaar en nuttige content kunnen zijn… Maar voorlopig zijn we al blij dat de waarde van content ifv search en social en conversie marketing begrepen wordt door de betere marketeers. Bedankt voor je bijdrage en het complimentje.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *