De Edgerank bepaalt je zichtbaarheid op Facebook

Als onderneming op social media wil je natuurlijk zoveel mogelijk zichtbaarheid hebben met je boodschappen in het Facebook nieuwsoverzicht van je fans. Inside Facebook laat ons weten dat er een kleine aanpassing is gebeurd. Facebook fans kunnen de berichten van Facebook pagina’s niet meer massaal negeren ofwel kiezen ze ervoor berichten te ontvangen of geen fan meer te zijn. Vanaf nu bepaalt het aantal fans dus wel degelijk hoe groot je bereik op Facebook is.

Facebook unlike/verberg alles

De Edgerank

Dit is echter maar deel van het verhaal: er is ook nog de Edgerank. Deze bepaalt hoe zichtbaar je boodschap zal zijn tussen de andere berichten in het nieuwsoverzicht van je fans. De Edgerank bestaat uit 3 onderdelen:

  • Betrokkenheid
  • Het type bericht
  • Tijd


Van wie wil je het meeste berichten lezen? Van de personen en bedrijven die je interesseren natuurlijk. Het eerste element van de Edgerank ‘Betrokkenheid’ houdt in dat iemand die je profiel/pagina vaak bezoekt of commentaar geeft op je berichten jouw berichten op een hogere positie in hun nieuwsoverzicht zal zien dan iemand die je pagina slechts één keer heeft bezoekt om fan te worden.

Niet iedere actie op Facebook is even interessant. Iemand vindt een pagina leuk, verandert zijn profielfoto, plaatst een bericht, … het zijn allemaal berichten in je nieuwsoverzicht. Het type bericht is dus een tweede element dat bepaalt hoe hoog je positie zal zijn. Een foto heeft bijvoorbeeld meestal een hogere positie dan een status update. Het is echter niet zo simpel, het belang van een type bericht wordt bepaald door de Facebook fan. Als zij vaker foto’s bekijken, zullen foto’s een hogere positie innemen. Als zij echter zelden foto’s bekijken, maak je misschien meer kans met een tekstbericht.

Het laatste element is ‘Tijd’. Dit is erg simpel, hoe ouder je bericht des te lager de positie.

Hoe de Edgerank toepassen?

Nu je een beeld hebt van de wijze waarop het nieuwsoverzicht van Facebook werkt, kan je er ook gebruik van maken om je berichten bij je fans te krijgen. De logische plaats om te beginnen is het eerste element van de Edgerank: Betrokkenheid. Zonder een strategie die start met dit element mis je een groot aandeel van je potentiële contactpunten.

Betrokkenheid

Een mooi voorbeeld van een onderneming die dit punt beheerst is Vacature. De jobsite houdt regelmatig wedstrijden die via een nieuwsbrief worden aangekondigd. Ze lokken echter de meeste deelnemers aan deze wedstrijden naar hun Facebook pagina door hints voor de schiftingsvraag op hun pagina te posten en een tweede kans indien ze het bericht delen met hun vrienden. Ze zijn ook erg actief op hun Facebook pagina om fans te overtuigen commentaren te plaatsen.

Betrokkenheid in het kort: Zorg ervoor dat je fans vaak naar je Facebook pagina komen en liefst nog comments plaatsen.
Vacature op Facebook

Type bericht

Een eerste hint is natuurlijk afwisseling in je berichten brengen en testen. Welke soorten berichten krijgen het meeste of de beste feedback? Als je merkt dat bij je doelgroep vooral foto’s werken, kan je bijvoorbeeld infographics overwegen. Als tekst of links betere resultaten opleveren houd je het best bij deze traditionele middelen. Zorg er natuurlijk voor dat je je doelen niet uit het oog verliest bij het najagen van de Edgerank.

Tijd

Net zoals bij het type bericht, zal je het tijdstip ook moeten testen. Op welk moment moet je posten zodat het merendeel van je doelgroep het bericht zal zien? Kijken ze allemaal rond 9:00 hun Facebook profiel na? Post dan rond 8:30 je bericht en je zal zeker hoog staan. Als ze echter pas op het einde van de werkdag Facebook lezen zal je bericht om 8:30 weinig zichtbaarheid opleveren. Trial and error dus.

8 Comments

  1. Johnk34

    2 months ago

    betamethasone acetatena phos ccbdeafefbdc




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *