Dé 5 belangrijkste online marketing trends voor 2011!

marketing trends 2011

marketing trends 20112010 was een jaar van vele nieuwe lanceringen en interessante ontwikkelingen. Location based services zijn echt groot geworden in 2010 en ook ‘social’ heeft zichzelf omgevormd tot een volwaardig marketingkanaal voor zowel kleine als grote bedrijven. Mobile heeft veel verwezenlijkt maar wacht nog steeds op z’n echte doorbraak. Benieuwd wat de marketing trends voor 2011 zullen zijn?

Web Search

In 2010, en ook daarvoor, werd meermaals verkondigd dat SEO dood is. Niets is minder waar! Google dat ons nieuwe methodes om het beheren van advertentiecampagnes te automatiseren aanreikt (is dit wel een goede zaak??), het marktaandeel van Bing dat zal groeien ten koste van Yahoo en Google dat z’n zoekresultaten en algoritmes blijft aanpassen zodat de gebruikservaring verbetert en ze uiteindelijk ook meer zullen verdienen, … Allemaal ontwikkelingen die van 2011 een spannend jaar zullen maken voor web search en zoekmachine marketing.

Bovendien stijgen de CPC’s jaarlijks met zo’n 12 à 15%. Clicks worden dus duurder wat conversies nog belangrijker maakt om een positieve ROI te kunnen behalen. Bovendien wordt cross channel optimization in 2011 eens zo belangrijk. Om te kunnen groeien, moet social media en cross channel optimalisatie opgenomen worden in de marketing mix. Ten slotte verandert ook de consument. Waar een consument vroeger slechts één zoekopdracht uitvoerde vooraleer hij geconverteerd werd, zal hij nu meermaals zoeken en trachten het ‘beste aanbod’ te vinden vooraleer hij zich laat converteren. Bovendien zullen ze ook minder snel op een advertentie klikt, wat met zich meebrengt dat advertenties mensen nog beter zullen moeten aanspreken om het te kunnen overtuigen erop te klikken.

Social

Social advertising campagnes zullen meer en meer op search beginnen lijken. Die trend is nu al merkbaar bij onder andere Facebook. Daar heb je de mogelijkheid om te segmenteren op verschillende doelgroepen – waar je vrij ver in kan gaan – en je kan er bijvoorbeeld ook gebruik maken van real-time bidding. Sociale advertenties nemen dus de eigenschappen en kenmerken van SEM over. Commercieel gezien denken gebruikers van sociale netwerken niet hetzelfde als mensen die zoeken. Daarom zal het in 2011 belangrijk worden om de impact van sociale advertenties op de zoekactiviteiten te meten. Alleen zo zal je de volledige ROI van je marketing inspanningen kunnen berekenen .

Bovendien worden ook zoekresultaten ‘socialer’. Zo vind je in zowel Google als Bing sociale zoekresultaten, afkomstig van sociale netwerken als Facebook en Twitter. Dit brengt met zich mee dat likes steeds belangrijker zullen worden. Sommigen vergelijken ze zelfs met web links. Indien likes even belangrijk worden als web links, moet het belang van likes voor de google ranking onder de loep genomen door zoekmachine marketeers en moeten ze er bijgevolg ook meer aandacht aan schenken. Aangezien gebruikers van sociale media je merk kunnen maken of kraken, worden ‘sociale fans’, followers en likes dus steeds belangrijker. Zal linkbuilding dan likebuilding worden en linkbait likebait in 2011?

Mobile

2011 wordt het jaar van mobile (voor de zoveelste keer, maar we kunnen erom glimlachen). Nu écht! Momenteel gebeurt al 10% van alle zoekopdrachten (Google) via een mobiel toestel. Veel content providers en applicatie ontwikkelaars werken daarom nu al rijke en engagerende ervaringen voor mobiele consumptie uit. Maar ook zoekmachines blijven niet bij de pakken zitten. Google wilt het mobiele landschap veroveren en heeft daarvoor al enorm veel ‘mobiele producten’ gelanceerd. Voice Search, Mobile Ads, Maps for Mobile, Search for Mobile, enzovoort. Google doet er dan ook alles aan om search volledig in mobiel in te werken. Door de groei van z’n eigen mobiele besturingssysteem Android, zou Google hier wel eens in kunnen slagen. (Als Amazon nu ook al een eigen Android Applicatie store opent…) Al heeft Microsoft een mooie inhaalbeweging op gang geschoten met de Windows Phone 7.

Google zal er alleszins alles aan doen om het grootste marktaandeel te behalen op de mobile markt. Maar mobile search is uiteraard niet hetzelfde als desktop search. Mensen zoeken anders via mobiele toestellen. De gebruikte zoektermen verschillen alsook de tekst, de mobiele sites en advertenties maar ook de biedingen op advertenties verlopen anders. Mobiele zoekopdrachten hebben ook een lokaal karakter aangezien mobiele zoekopdrachten meestal zoekopdrachten ‘on the go’ zijn. Local en mobile zullen elkaar in veel gevallen dus gaan aanvullen.

Local

2010 stond al vrij hard in het teken van local en in 2011 zal dat alleen maar toenemen. De mislukte overname van Groupon door Google, de fenomenale groei van Groupon zelf en de opkomst van ettelijke kopieën van Groupon, … Allemaal voorbodes dat local een grote rol zal spelen in de marketingwereld in 2011. Zoals hierboven gezegd, zullen mobile en local elkaar aanvullen. Zo kunnen lokale bedrijven bijvoorbeeld coupons aanbieden via mobiele advertenties en websites en mensen overtuigen die coupons te verzilveren in één van de fysieke locaties van het bedrijf in kwestie.

Consumenten gaan ook meer en meer op zoek naar lokale bedrijven en ze zullen grondig onderzoek uitvoeren om de beste lokale aanbieding te vinden. Enorm veel potentieel dus voor lokale bedrijven. Hoewel vele (kleine) bedrijven tegenwoordig online zijn, weten ze niet hoe ze gebruik moeten maken van al dat ‘lokale potentieel’. Ondermeer aan zoekmachine marketing bureaus om het hen in 2011 duidelijk te maken!

Applicaties

Volgens Searchengineland worden ‘virtual personal assistants’ (zoals Siri) de trend op vlak van applicaties in 2011. Virtual personal assistants zijn een uitstekend alternatief voor zoekmachines. Je stelt ze een vraag (zoekopdracht) en de assistant geeft je meteen antwoord (zoekresultaten). Zo kan je bijvoorbeeld vragen wat er allemaal te doen is in Antwerpen voor Nieuwjaar of waar je in je omgeving Italiaans kan eten. Bovendien zullen ze in de toekomst ook in staat zijn om onder andere hele trips te plannen aan de hand van één simpele instructie in plaats van zoekresultaten te moeten doorzoeken, het juiste resultaat weten te vinden om dan pas te kunnen beginnen met plannen.

Deze virtual personal assistants bogen op algoritmes die persoonlijke voorkeuren leren kennen en ze hebben API verbindingen met een grote verscheidenheid aan handelaars om transacties uit te kunnen voeren. De technologie, om dankzij een applicatie een hele trip te plannen waarbij de applicatie je de volledige reisroute, hotel, reservaties voor etentjes en taxi transport aanlevert, bestaat al. Nu is het aan bedrijven om van die applicatie(s) gebruik te maken voor hun commerciële doeleinden.

Bovendien zal ook app marketing aan belang toenemen. Bedrijven die al een sterke expertise hebben op het vlak van search marketing, zullen die expertise kunnen aanwenden om sterke app marketing strategieën op te stellen. App marketing en search marketing leunen dicht tegen elkaar aan maar er zijn ook duidelijke verschillen. Zo liggen conversies veel lager en zou het doel van app marketing ‘engagement’ moeten zijn terwijl het doel van search marketing in se ‘converteren’ is. Door de penetratie van smartphones zullen meer en meer mensen in staat zijn om applicaties te downloaden en er gebruik van te maken wat duidelijk maakt dat er (zeer) veel potentieel ligt in deze markt. Dit gezegd zijnde ben ik wel van mening dat bedrijven stap per stap moeten nemen: als je in nieuwe media wil starten met apps zonder dat je search & social reeds goed onder controle hebt en het volledige potentieel daar al hebt uitgehaald, dan ben je toch niet zo fantastisch bezig.

Alle bovengenoemde marketing kanalen kunnen perfect los van elkaar werken en leiden tot succesvolle campagnes. Maar om echt succesvol en innoverend te zijn in een continu veranderend marketing landschap, is het belangrijk deze marketing kanalen te combineren in een marketing mix. Op die manier bekom je een optimale blootstelling, want de consument is overal (mobiel, lokaal, sociaal, apps, …), en bereik je een grote verscheidenheid aan mensen via verschillende kanalen. De traditionele marketingkanalen uit de marketing mix worden dus aangevuld of zelfs vervangen (want televisie zonder adtargetting als medium is dood) door nieuwe media en nieuwe marketingkanalen.

Ik ben toch geen trend vergeten he?

2010 was een jaar van vele nieuwe lanceringen en interessante ontwikkelingen. Location based services zijn echt groot geworden in 2010 en ook ‘social’ heeft zichzelf omgevormd tot een volwaardig marketingkanaal voor zowel kleine als grote bedrijven. Benieuwd wat de marketing trends voor 2011 zullen zijn?

Web Search

In 2010, en ook daarvoor, werd meermaals verkondigd dat SEO dood is. Niets is minder waar! Nieuwe methodes om het beheren van advertentiecampagnes te automatiseren, het marktaandeel van Bing dat zal groeien ten koste van Yahoo en Google dat z’n zoekresultaten en algoritmes blijft aanpassen zodat de gebruikservaring verbetert en ze uiteindelijk ook meer zullen verdienen, … Allemaal ontwikkelingen die van 2011 een spannend jaar zullen maken voor web search en zoekmachine marketing.

Bovendien stijgen de CPC’s jaarlijks met zo’n 12 à 15%. Clicks worden dus duurder wat conversies nog belangrijker maakt om een positieve ROI te kunnen behalen. Bovendien wordt cross channel optimaliseren in 2011 eens zo belangrijk. Om te kunnen groeien, moet social media en cross channel optimalisatie opgenomen worden in de marketing mix. Ten slotte verandert ook de consument. Waar een consument vroeger slechts één zoekopdracht uitvoerde vooraleer hij geconverteerd werd, zal hij nu meermaals zoeken en trachten het ‘beste aanbod’ te vinden vooraleer hij zich laat converteren. Bovendien zullen ze ook minder snel op een advertentie klikt, wat met zich meebrengt dat advertenties mensen nog beter zullen moeten aanspreken om het te kunnen overtuigen erop te klikken.

Social

Social advertising campagnes zullen meer en meer op search beginnen lijken. Die trend is nu al merkbaar bij onder andere Facebook. Daar heb je de mogelijkheid om te segmenteren op verschillende doelgroepen – waar je vrij ver in kan gaan – en je kan er bijvoorbeeld ook gebruik maken van real-time bidding. Sociale advertenties nemen dus de eigenschappen en kenmerken van SEM over. Commercieel gezien denken gebruikers van sociale netwerken niet hetzelfde als mensen die zoeken. Daarom zal het in 2011 belangrijk worden om de impact van sociale advertenties op zoekactiviteiten te meten. Alleen zo zal je de volledige ROI kunnen berekenen.

Bovendien worden ook zoekresultaten ‘socialer’. Zo vind je in zowel Google als Bing sociale zoekresultaten, afkomstig van sociale netwerken als Facebook en Twitter. Dit betekent dat likes steeds belangrijker zullen worden. Sommigen vergelijken ze zelfs met web links. Indien likes even belangrijk worden als web links, moet het belang van likes voor de google ranking onder de loep genomen door zoekmachine marketeers en moeten ze er bijgevolg ook meer aandacht aan schenken. Aangezien gebruikers van sociale media je merk kunnen maken of kraken, worden ‘sociale fans’, followers en likes dus steeds belangrijker. Zal linkbuilding dan likebuilding worden en linkbait likebait in 2011?

Mobile

2011 wordt het jaar van mobile. Momenteel gebeurt al 10% van alle zoekopdrachten (Google) via een mobiel toestel. Veel content providers en applicatie ontwikkelaars werken daarom nu al rijke en engagerende ervaringen voor mobiele consumptie uit. Maar ook zoekmachines blijven niet bij de pakken zitten. Google wilt het mobiele landschap veroveren en heeft daarvoor al enorm veel ‘mobiele producten’ gelanceerd. Voice Search, Mobile Ads, Maps for Mobile, Search for Mobile, enzovoort. Google doet er dan ook alles aan om search volledig in mobiel te laten opnemen. Door de groei van z’n eigen mobiele besturingssysteem Android, zou Google hier wel eens in kunnen slagen.

Ze zullen er alleszins alles aan doen om het grootste marktaandeel te behalen op de mobile markt. Maar mobile search is uiteraard niet hetzelfde als desktop search. Mensen zullen anders zoeken via mobiele toestellen. De gebruikte zoektermen zullen verschillen alsook de tekst, de mobiele sites en advertenties maar ook de biedingen op advertenties zullen anders verlopen. Mobiele zoekopdrachten hebben ook een lokaal karakter aangezien mobiele zoekopdrachten meestal zoekopdrachten ‘on the go’ zijn. Local en mobile zullen in 2011 elkaar in veel gevallen aanvullen.

Local

2010 stond al vrij hard in het teken van local en in 2011 zal dat alleen maar toenemen. De mislukte overname van Groupon door Google, de fenomenale groei van Groupon en de opkomst van ettelijke kopieën van Groupon, … Allemaal voorbodes dat local een grote rol zal spelen in de marketingwereld in 2011. Zoals hierboven gezegd, zullen mobile en local elkaar aanvullen in 2011. Zo kunnen lokale bedrijven bijvoorbeeld coupons aanbieden via mobiele advertenties en websites en mensen overtuigen die coupons te verzilveren in één van de fysieke locaties van het bedrijf in kwestie.

Consumenten gaan ook meer en meer op zoek naar lokale bedrijven en zullen grondig onderzoek uitvoeren om de beste lokale aanbieding te vinden. Enorm veel potentieel dus voor lokale bedrijven. Hoewel vele (kleine) bedrijven tegenwoordig online zijn, weten ze niet hoe ze gebruik moeten maken van al dat ‘lokale potentieel’. Aan zoekmachine marketing bureaus om het hen duidelijk te maken!

Applicaties

Volgens Searcheingeland worden ‘virtual personal assistants’ de trend op vlak van applicaties in 2011. Virtual personal assistants zijn een uitstekend alternatief voor zoekmachines. Je stelt ze een vraag (zoekopdracht) en de assistant geeft je meteen antwoord (zoekresultaten). Zo kan je bijvoorbeeld vragen wat er allemaal te doen is in Antwerpen voor Nieuwjaar of waar je in je buurt Italiaans kan eten. Bovendien zullen ze in de toekomst ook in staat zijn om onder andere hele trips te plannen aan de hand van één simpele instructie in plaats van zoekresultaten te moeten doorzoeken, het juiste resultaat weten te vinden om dan pas te kunnen beginnen met plannen.

Deze virtual personal assistants bogen op algoritmes die persoonlijke voorkeuren leren en API verbindingen hebben met een grote verscheidenheid aan handelaars om transacties uit te voeren. De technologie, om dankzij een applicatie een hele trip te plannen waarbij de applicatie je de volledige reisroute, hotel, reservaties voor etentjes en taxi transport aanlevert, bestaat al. Nu is het aan bedrijven om van die applicatie(s) gebruik te maken voor hun commerciële doeleinden.

Bovendien zal ook app marketing aan belang toenemen in 2011. Bedrijven die al een sterke expertise hebben op het vlak van search marketing, zullen die expertise kunnen aanwenden om sterke app marketing strategieën op te stellen. App marketing en search marketing leunen dicht tegen elkaar aan maar er zijn ook duidelijke verschillen. Zo liggen conversies veel lager en zou het doel van app marketing ‘engagement’ moeten zijn terwijl het doel van search marketing in se ‘converteren’ is. Door de penetratie van smartphones zullen meer en meer mensen in staat zijn om applicaties te downloaden en er gebruik van te maken wat duidelijk maakt dat er (zeer) veel potentieel ligt in deze markt.

3 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *