David vs. Goliath – Bing vs. Google

Bing_vs_GoogleZegt pay-per-click u iets? U gebruikt pay-per-click advertenties? Dan maakt u waarschijnlijk ook gebruik van Google AdWords en hebt u al eens geëxperimenteerd met Yahoo! en Bing advertising. Als dat het geval is, moet je misschien toch de mogelijkheden nog eens overlopen. Het aangekondigde partnership van Yahoo! en Bing dat deze herfst realiteit zal worden in de vorm van een gecombineerd pay-per-click platform, zal een alternatief bieden voor Google aan (kleine) adverteerders.

Microsoft hoopt dat het partnership leidt tot een verhoogd zoekvolume wat op zijn beurt adverteerders zal aantrekken naar haar platform. “Om een zo relevant mogelijke zoekbeleving te kunnen bieden, moet je veel adverteerders hebben. Je wilt geen advertentie tonen voor een loodgieter in Brugge als je er één in Mechelen zoekt. De enige manier om een markt te creëren die meer adverteerders aantrekt, is om een product te hebben met een hoog aantal gebruikers dat het gebruikt”, zei Matt Lydon, General Manager van Microsoft advertising.

Zullen Bing en Yahoo! slagen? Only time will tell. Dat Bing een bestaansreden heeft is zeker de laatste maanden duidelijk geworden. Bewijs: Google neemt functionaliteiten over van Bing (bvb de gebruikers-interface van de afbeeldingen-sectie van de zoekmachines, die in Bing veel beter en vooral sneller werken dan in Google). Maar, in Europa zien we niet zoveel van die Microsoft-strategie, de Microsoft-Focus en de Microsoft-advertising. Laat staan dat we in onze Analytics (Waar is Microsoft op dit gebied gebleven???) zien dat er wat gebruikers van Bing komen. Tegenwoordig komen er al meer ‘sociale’ bezoekers dan van Bing.

Maar toch geven wij je toch al 7 redenen mee om adverteren op Bing te overwegen (al is het maar dat QueroMedia met haar klanten het ‘volledige potentieel’ wil benutten van online advertising):

Prijzen van biedingen zijn lager

Google bestaat al veel langer en heeft een meer robuuste advertentiemarkt. Het resultaat is een (bijna) verzadigde markt. Voor elk keyword kunnen er tientallen of zelfs honderden bedrijven die bieden voor een plaatsing op de eerste pagina van zoekresultaten. Momenteel bestaat Bing nog niet zo lang waardoor adverteerders minder zullen betalen voor biedingen op de meeste keywords dan bij Google.

Meer conversies (soms)

Google en Bing bereiken een verschillend publiek. Google is de standaard zoekmachine van veel gebruikers met als gevolg dat advertenties voor een bredere demografische groep verschijnen. Hoewel het te verwachten valt dat campagnes via Google veel trafiek opbrengen, kruipt er veel werk in om een acceptabel aantal conversies te bekomen. Via Bing bereik je minder mensen, maar je hebt wel toegang tot het MSN publiek. Dit kan leiden tot meer verkoop van bepaalde producten en merken. MSN gebruikers zijn min of meer dé groep waar B2C marketeers zich op richten: tussen 25 en 54 jaar en overwegend vrouwelijk (57%). Gebruikers van Google daarentegen zijn jonger (13-34 jaar) en daarom minder interessant voor marketeers.

Je kan bovendien AdCenter gebruiken om campagnes specifiek te richten op MSN gebruikers om nichemarkten te bereiken. Je kan bijvoorbeeld het celebrity gossip kanaal selecteren om je te richten op welgestelde vrouwen tussen 35 en 49 jaar.

Betere klantenondersteuning voor kleine accounts

Google adverteerders die meer dan een half miljoen euro per jaar uitgeven, kunnen rekenen op een verantwoordelijke voor hun account om support te leveren wanneer er technische problemen opduiken of er problemen zijn met facturen e.d. Adverteerders met een klein budget (dus het merendeel van de adverteerders) moeten het spijtig genoeg stellen met offshore support die niet altijd bevredigend is.

Bing probeert daarom om de ‘jan modaal’ onder de adverteerders te sussen met een betere klantenondersteuning voor kleine adverteerders. Naast de mogelijkheid om met een verantwoordelijke voor uw account te praten, kunnen kleine adverteerders ook gebruik maken van Quick Launch, een dienst die voorziet in gratis advertentieadvies. De enige vereiste is dat je $500/maand spendeert, een getal dat niet onoverkomelijk is.

De zoektrafiek gaat stijgen (volgens ComScore)

Het marktaandeel van Google bedroeg in mei 64% tegenover 12% van Bing. Dankzij het partnership zal het gecombineerde marktaandeel van  Bing meer dan 30% bedragen, wat bijna de helft is van AdWords. Met een aandeel van 30% is Bing in staat om goede resultaten te leveren aan adverteerders die adverteren via Bing.

Adverteerders die hun campagne opstellen voor het effectieve partnership, hebben een voordeel op diegenen die het na het partnership doen

Zowel Google als Bing verwachten van adverteerders om een accounthistoriek te verwerven voordat hun advertenties getoond worden aan een breder publiek. Bij Google kan dit process enkele weken tot 6 maand duren (of langer, naargelang de competitie). Ook bij Bing zal dit het geval zijn. Momenteel zijn er wel minder adverteerders op Bing wat het gemakkelijker maakt om accounthistoriek op te bouwen. Eens Yahoo! geïntegreerd is binnen Bing (integratie is gepland voor deze herfst) zal het moeilijker worden om dit te doen. Stel je campagnes daarom nu al op, je zal er later de vruchten van plukken.

De mogelijkheid om Google campagnes rechtstreeks in Bing te importeren

Google en Yahoo! hebben enkele verschillen die het onmogelijk maken om de ene campagne binnen het andere platform te kopiëren. Yahoo! heeft bijvoorbeeld een limitatie van 40 karakters voor de title, bij Google is dat 25.

Bing zal dit probleem oplossen door adCenter te standardiseren op basis van de advertentieformaten van Google, match types en minimum prijzen. Dit betekent dat je Google AdWordscampagnes perfect kan importeren naar Bing.

Verandering van spijs doet eten

Via Bing bereik je niet alleen een ander publiek, je trekt ook meer trafiek binnen (doordat je 2 verschillende bronnen aanboort). Daarnaast is er ook nog het gevreesde fenomeen ‘the Google slap’. Als Google beslist dat je site van een slechte kwaliteit is, dat je advertentie een slechte match is voor een bepaald keyword of zelfs dat je landingspagina te traag laadt, kan het bedrijf aanpassingen aanbrengen aan je account of zelfs je account volledig afsluiten. Dit gebeurde in December 2009 toen 30.000 adverteerders merkten dat hun account volledig afgesloten was. Een tweede pay-per-click bron diversifieert je trafiek zodat je site niet verbannen wordt naar de sandbox van Google.

Microsoft is zwaar aan het investeren in een gecombineerd platform dat een hoofd moet bieden aan AdWords. Het is misschien nog koffiedik kijken maar kansen zijn er om gegrepen te worden en adverteren via Bing is zeker geen slechte keuze. Maar dat is het via Facebook en straks twitter ook niet. Maar waar doe ik goed aan? Testen he, blijven testen (het is tenslotte meestal een fractie van de advertising kost).

1 Comment

  1. irina slutsky

    11 months ago

    i read your post! :)




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *