Content Marketing World – Deel2 – de voormiddag


Dag 2 op het content marketing world conference startte net als een al bij al overtuigende 1e dag beloftevol. Kevin Smith,die hier in de US een soort van internet legende is geworden door zijn mix van film, comedy en internet radio, had gisteren afgesloten met een show die volgens sommigen werd bestempeld als ‘verrassend relevant’. Anderen bestempelde de show als waardeloos. Kevin zal ook deze dag de conference afsluiten met een verhaal van hoe hij op basis van internet en verrassende, unieke content een eigen publiek heeft opgebouwd.

Openen met Brian Clarck (copyblogger) en Michael Stelzner (SocialMediaExaminer) leek ons een goed idee, maar ze kwamen pas echt op dreef bij de q&a, waar weliswaar voldoende ruimte was voorzien. Wat is het evenwicht tussen personal branding en company branding? Ook hier in Amerika blijkt dit voor deze gasten een evenwichtsoefening.

Content Marketing Metrix en tricks

Op naar “Content Marketing Metrix” en Jay Baer, co-auteur van “the now revolution”. Hij, samen met Lee Odden van Toprank, zijn de voorlopers op de conference die content echt in relatie brengen met search marketing. Jay Bear en Metrics: de boodschap is simpel de uitvoering niet zo, blijkt in de praktijk. Fier zijn dat je content schrijft voor je doelgroep is ongepast als je niet weet naarwaar je content moet leiden (sales dus). Wat is de volgende actie voor elk stukje geproduceerde inhoud?

Ook Shaku Selvakumar, Worldwide strategist web & social voor IBM, komt aandraven met een concept dat naast IBM zelf ook Abobe omarmt. Het is simpel en effectief: Rond een specifieke doelgroep bouw je relevante content, maar op een iets suptielere manier “gesponsored”.

Wie leest er whitepapers van 50 paginas? Knip je content op.

Veel content is prima, veel kwalitatieve nog veel beter, maar content die te groot is in volume doet afhaken. Dus ipv een whitepaper te schrijven van 84 pagina’s lang is het nuttiger voor de lezer, de schrijver en het merk om deze in een reeks om te zetten en de lezer een aantal keren, over een bepaalde periode te boeien. De paper in zijn geheel publiceren nadien kan nog steeds.

Hoeveel is je content waard?

Media interactions benadert content en met name de doelgroepen wel heel analytisch. Te analytisch naar mijn smaak. Maar wat over de geheel van deze dag wel regelmatig terugkomt is dat de automatische distributie van je content naar de verschillende sociale netwerken niet noodzakelijk een goede zaak is. Je linkedin-publiek is niet noodzakelijk dezelfde als deze op facebook. Klopt absoluut wat er hier gezegd wordt, maar maakt het natuurlijk een stuk complexer, lees duurder en hopelijk effectiever.

Een idee waar ik wel even bij stil wil staan is de waarde van je content. Content kan blijvend geconsumeerd worden en zou regelmatig inhoudelijk hergebruikt moeten worden. Maar de totaliteit van je content kan je beginnen te beschouwen als een voordeel, een competitief voordeel. Als een inzet in je toekomstig marketing plan. Een inzet die geen investering meer vormt in de toekomst. Content als een ‘currency’ dus.

Shotgun sessions

Tijdens de lunch was er net zoals gisteren een tof concept uitgewerkt. Vijf sprekers krijgen elk 7 minuten om hun boodschap over te brengen. Die tijdsfactor maakt het sowieso boeiend en to-the-point. 2 sprekers blijven me bij. Jim Kukral, auteur van “attention!”, vertelde zijn verhaal over hoe hij aan ‘attention’ is gekomen en uit de menigte is gesprongen. Om dit verhaal kort te houden: door iets te doen. Simpel maar effectief. Zo effectief, volgens hem, dat hij ons letterlijk op zijn knieën vroeg om na de conferentie iets te doen met de informatie die we hier verzameld hebben.

Jay baer lichtte kort de voordelen van inbound marketing toe. Voornaamste voordeel: geen push, maar pull. Je bent er op het moment dat de klant je nodig heeft, je zoekt. Maar het heeft ook zijn beperkingen, namelijk dat het geen vraag creëert (demand-creation). Vandaar dat we dienen te evolueren naar een utility-modus, aldus Baer.  Een modus waarbij we de klant kunnen inprenten dat we altijd klaar staan om te helpen. Zoals je zeker bent dat als je de kraan opendraait dat er er water uitkomt, zo kan je klant er ook zeker zijn dat als hij een probleem hebt je zal helpen. “Helping is the new selling”.

Executive Summary

Wat? content marketing world #cmworld dag2
En? verrassend relevant te noemen. Met sterke Jay Baer en komische Kevin Smith.

2 Comments

  1. watervalkraan

    8 months ago

    Waarchtig boeiend! Ben je misschien van plan meer van zulke artikels te maken? Ik hoop het! Ik ben in elk geval behoorlijk verrast. Ga zeker zo door!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *